Política editorial

Temática y alcance

La revista Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología es una publicación seriada cuyo primer número apareció en el año 2000 y es editada por la Facultad de Psicología de la Universidad El Bosque, con sede en la ciudad de Bogotá, Colombia. Es una revista arbitrada e indexada en la categoría C del Índice Bibliográfico Nacional – Publindex e incluida en Latindex, el Directory of Open Access Journals – DOAJ y en la plataforma Open Access de Revistas Científicas Electrónicas Españolas y Latinoamericanas e-Revistas.

La revista existe para difundir la producción científica del campo de la psicología y tiene como marco referencial una perspectiva multidimensional en términos del denominado, modelo bio-psico-social. Es decir, que su fundamentación, coherencia y significación está contextualizada dentro del marco de la teoría de la co-evolución biológica, socio-cultural y deóntica de nuestra especie.

En consonancia con el marco epistemológico planteado en la misión, la visión de las publicaciones de la Facultad de Psicología de la Universidad El Bosque se orienta a mostrar el estado actual de la Psicología desde la siguiente perspectiva: a) como un campo interdisciplinario más allá de las “escuelas tradicionales” y de los “ismos” reduccionistas ideologizados; b) dar cuenta de una manera crítica sobre los avances del conocimiento basado en la investigación, a lo largo de sus diversas modalidades y procesos; c) en cooperación interdisciplinaria con redes de investigadores, docentes y practicantes de Hispanoamérica y de otros países.

 

The Journal Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, hence known as The Journal, is a serial publication which was first published in January 2000. It is edited by the School of Psychology of El Bosque University in Bogota, Colombia. This Journal is arbitrated and indexed under category C of the National Bibliographic Index –Publindex-. In addition, it is included in Latindex, the Directory of Open Access Journals – DOAJ, and in the Open Access platform of the electronic and scientific Spanish and Latinoamerican journals –e-Journals-. 

 

The purpose of this journal is to spread scientific knowledge in the field of psychology. A multidimensional perspective in terms of the bio-psycho-social model is its referential framework. Therefore, its background, meaning and coherence are contextualized in the frame of co-evolutionary, biological, deontic and socio-cultural theory of mankind.  

 

In accordance with the epistemological framework stated in the mission, the vision for publication by the School is oriented to show the current state of psychology from the following perspectives: a) as an interdisciplinary field beyond “traditional schools” of reductionist and ideologized “isms”; b) to deal critically with the advances in research based knowledge through several modalities and processes; c) with interdisciplinary cooperation of researchers, teachers and practitioners from Latin American and other countries.


 

 

 

Política de secciones

Artículos

 

Evaluado Envíos abiertos Evaluado Indexado Evaluado Revisión por pares
 

Proceso de revisión por pares

 

Para pre - seleccionar los artículos que aparecen en los números de cada volumen, se reúne el Comité de Publicaciones de la Facultad de Psicología. El proceso de evaluación del material se inicia al seleccionar artículos que traten temáticas actuales, originales y de calidad, que cumplan con las normas APA.

A continuación, se seleccionan los árbitros para cada artículo teniendo en cuenta que sean expertos en la temática y cuenten con destacado reconocimiento profesional, guardando el anonimato total en el proceso (sistema doble ciego). Es importante mencionar que el comité de la revista da prioridad a la elección de pares externos a la Universidad El Bosque para garantizar una evaluación objetiva. El par evaluador recibe una guía de evaluación de artículos entregada por la revista y un formato de evaluación por pares, en el cual deja por escrito sus observaciones y emite un concepto (aceptado, aceptado con modificaciones o rechazado). Generalmente, el par cuenta con 15 días hábiles para emitir su parte de evaluación.

En caso de controversia en los resultados de la evaluación de un mismo artículo, el editor estudiará la posibilidad de enviar el artículo a un árbitro diferente o que el mismo Comité editorial evalúe minuciosamente el escrito, con el fin de emitir un último juicio y, de este modo, determinar la publicación o no del escrito.

Como resultado, se tendrá un formato aprobado y firmado para demostrar que se realizó el arbitraje académico y la evaluación editorial pertinente. Al terminar con la evaluación se regresa la información al autor para que realice las modificaciones sugeridas y regrese el material al comité de publicaciones. El autor puede expresar por escrito su no aceptación de modificación del documento, y retirar el artículo; por lo tanto, será efectiva su declinación únicamente cuando reciba la confirmación por parte de la Revista. Si el autor desea continuar, debe confirmar por escrito su aceptación y realizar los ajustes sugeridos en el plazo que el Comité editorial estime necesario, plazo que es comunicado por escrito a los autores. Así mismo, deben justificar el motivo por el cual no hayan realizado alguna de las modificaciones sugeridas. Una vez realizadas las modificaciones exigidas, el autor envía el documento a la Revista con una carta de cesión de derechos de autor para finalizar el proceso. 

 

JUDGMENT PROCESS

The Editorial Committee of the Journal will meet periodically to pre-select which articles will appear in each issue. 

The process of evaluation starts with the selection of articles which fulfill APA norms and whose topics are current, original and of good quality.  Following this, “judges,” who must be expert in the topic developed in each article, and who are recognized professionals, will be chosen. It goes without saying that the process will respect anonymity; that is, a double-blind system. Naturally, The Journal’s Committee will give priority to external peers in order to guarantee an objective evaluation. The evaluator peer will receives a ‘guide of articles evaluation as well as a ´peer evaluation format´ through which s(he) can indicate a response of (accepted, accepted with modifications or rejected). In general, the peer will have fifteen working days to evaluate the article assigned.    

If there is controversy regarding evaluation results, the editor will examine the possibility of sending the article to another judge, or the Editorial Committee will reevaluates it in detail. The purpose of doing this is to make a final judgment and to determine if the article will or will not be published.

The result of this process will be to demonstrate that, through an approved and signed format, an academic judgment and a pertinent editorial evaluation were carried out. After the evaluation phase, the article is returned to the author in order for the author to make the modifications suggested. At completion, the author must resend the material to the Editorial Committee. Of course, the author can decide that he or she does not accept the suggested modifications and withdraw the article from publication. The withdrawal of the article will be effective at the time the author receives confirmation, in writing, by The Journal editors. However, if the author wishes to continue with the editorial process, the author must express his or her acceptance in writing, and carry out the required modifications. To finish this process, the author must send the article, with modifications, to The Journal editorial committee with a letter of transference of royalty. 

 

 

Política de acceso abierto

Esta revista provee acceso libre e inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente investigación al público, genera un mayor intercambio del conocimiento científico a nivel global.

 

OPEN ACCESS POLITICS

This journal gives immediate and free access to its contents under the principle that free access to research promotes a wider exchange of scientific knowledge worldwide. 

 

TIPOLOGÍA DE LOS ARTÍCULOS

 

El Índice Bibliográfico Nacional Publindex cuenta con un comité de expertos que verifican la originalidad y calidad científica de los documentos publicados. Se considera que los documentos publicados corresponden a la siguiente tipología:

 

1. Artículo de Investigación científica y tecnológica. Documento que presenta, de manera detallada, los resultados originales de proyectos de investigación. La estructura generalmente utilizada contiene cuatro apartes importantes: introducción, metodología, resultados y conclusiones.

 

2. Artículo de reflexión. Documento que presenta resultados de investigación desde una perspectiva analítica, interpretativa o crítica del autor, sobre un tema específico, recurriendo a fuentes originales.

 

3. Artículo de revisión. Documento que resulta de una investigación donde se analizan, sistematizan e integran los resultados de investigaciones publicadas o no publicadas, sobre un campo en ciencia o tecnología, con el fin de dar cuenta de los avances y las tendencias de desarrollo. Se caracteriza por presentar una cuidadosa revisión bibliográfica de por los menos 50 referencias.

 

(Lo anterior fue tomado del documento original de COLCIENCIAS: en www.colciencias.gov.co)

4. Artículo de fundamentación histórico-epistemológica. Como su nombre lo indica, las epistemologías posteriores a los años 70 del siglo pasado han dejado de ser normativas para orientarse más en el constructivismo histórico-crítico de la ciencia.

 

ARTICLES TYPOLOGY

 

The National Bibliographic Index -Publindex- relies on a committee of experts who verify the originality and scientific quality of the published documents. Such documents must belong to the following typology:

 

1. Scientific and Technological Research Article. It is a document which presents the results of research projects in detail. In general, its structure includes four relevant parts: introduction, methodology, results and conclusions.

 

2. Reflection Article. It is a document which presents research results from an analytic, interpretative or critic perspective. It develops a specific topic and is supported by original sources.

 

3. Review Article. It is a document resulting from a research where results of published or unpublished studies of any scientific or technological field are analyzed, systematized and integrated. The purpose of the review article is to deal with advances and development tendencies. Besides, it presents a careful bibliographic review which must include at least 50 references.

 

(The previous information was taken from the original document of COLCIENCIAS: www.colciencias.gov.co)

4. Historical and Epistemological Background Article. As its label indicates, epistemologies after the 70’s of 20th Century are not normative anymore. Now, they are oriented towards the historical and critical constructivism of science.

 

AVISO DE DERECHOS DE AUTOR

Esta publicación está bajo una licencia de Creative Commons (CC BY 2.5 CO) http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/co/     

 

ROYALTIES NOTICE

This publication is under a Creative Commons license (CC BY 2.5 CO)

http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/co/     

 

POLÍTICA DE ACCESO ABIERTO

Esta revista provee acceso libre e inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente investigación al público, genera un mayor intercambio del conocimiento científico a nivel global.

 

OPEN ACCESS POLITICS

This journal gives immediate and free access to its contents under the principle that free access to research promotes a wider exchange of scientific knowledge worldwide. 

 

DECLARACIÓN DE ÉTICA

La revista Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología se ampara en los lineamientos de investigación científica estipulados por los Tribunales Deontológicos de Psicología y por el Código de Ética de la APA (American Psychological Association).

 

DECLARATION OF ETHICS

The Journal Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología is protected by the scientific research guidelines stipulated by the Deontological Courts of Psychology and by the APA’s Code of Ethics (American Psychological Association).

 

NORMAS PARA LA PUBLICACIÓN DE ARTÍCULOS

 

La revista Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología recibirá artículos de cualquier parte del mundo y los publicará tanto en español, como en inglés.

Le dará especial importancia a los artículos orientados hacia: (a) las diferencias individuales, la personalidad y el ciclo de la vida en diferentes contextos; (b) contribuciones de la psicología a la educación superior; (c) comportamiento y salud (incluida por supuesto la salud mental y la auto-eficacia personal); (d) el mundo del trabajo, las ocupaciones y la ergonomía cognoscitiva; (e) el campo de la psicología jurídica; (f) psicología del deporte; (g) la comunicación y los grupos y la toma de decisiones.

Se aceptarán trabajos de los siguientes prototipos seleccionables por su calidad, su utilidad educativa y su relevancia social: epistemológicos, históricos, tecno-científicos, metodológicos y de desarrollo instrumental; informes sobre investigaciones fácticas bajo diferentes metodologías; estudios de caso único; y estudios de meta-análisis.

Desde nuestras páginas, y conforme a las referentes que acabamos de señalar, está abierto este espacio para recibir, en gran aprecio, las colaboraciones de los psicólogos iberoamericanos y de otras partes del mundo.

Gracias anticipadas por su acogida.

El Editor



 

NORMS FOR PUBLISHING ARTICLES

The Journal Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología will receive articles from all around the world. These will be published in both English and Spanish.

This publication will give special treatment to articles oriented towards: (a) individual differences, personality and life cycle across different contexts; (b) contributions of psychology to higher education; (c) health and behavior (including mental health and personal self-efficacy); (d) the context of work, occupations and cognitive ergonomics;(e) the field of legal psychology;(f) sports psychology; (g) communication and group decision-making. 

The Journal will select articles according to its quality, academic usefulness and social relevance. Texts which can be labeled as epistemological, historical, techno-scientific, methodological and of instrumental development will be accepted. The Journal also will take into account reports of active research under varying methodologies, unique case studies and meta-analysis research.

 

 From our pages and in agreement with the guidelines previously established, this space is open to receive the contributions of psychologists from Latino America and all around the world.

Thanks for your reception.

The Editor


 

INSTRUCCIONES A LOS AUTORES

Normas APA (Normas de la American Psychological Association, Sexta Edición)

Para la publicación de artículos de investigación científica y tecnológica, artículos de reflexión y artículos de revisión se solicita enviar el escrito en medio electrónico (en formato Word) a la dirección de correo electrónico cuadernoshispanoamericanos@unbosque.edu.co.

Se aceptan trabajos de tipo teórico o aplicado que representen avances significativos en las diferentes áreas de dominio de la psicología científica y en correspondencia con las políticas de esta revista; estos textos deben estar redactados en letra Times New Roman, tamaño número 12, interlineado de 2 cm, sin espacios libres entre párrafos, sin justificar y con sangría de primera línea en cada párrafo.

En cuanto a la organización y formato, deben seguirse las normas de publicación estipuladas por la APA (American Psychological Association). Para estos efectos, encontrará a continuación una breve descripción de dichas normas.

    1. Título de la investigación: debe sintetizar la idea principal del escrito de una manera sencilla, con un estilo adecuado y suficiente por sí solo. El título principal deberá estar en mayúscula inicial, centrado, sin negrilla, a espacio sencillo, con tamaño de letra 12 y un máximo de 12 palabras, sin contar conectores ni preposiciones.
    2. Nombre del autor y afiliación institucional: utilice el nombre y apellido o apellidos; si va a identificarse con sus dos apellidos, recuerde unirlos con un guion [-]. Ejemplo: Fernando Martínez-García. Omita títulos y grados académicos. Incluya debajo el nombre de la institución principal a la cual está vinculado o que contribuyó a la investigación y el país que corresponde a la adscripción de cada autor.
    3. Nota del autor: en este apartado se incluyen los reconocimientos, la institución a la cual está afiliado, se declaran exenciones de responsabilidad o conflictos de intereses percibidos y le ofrece al lector alguna dirección en la cual pueda ser contactado. La nota debe organizarse por párrafos, así: 1er párrafo, afiliación institucional; 2do, cambios de afiliación; 3ro, agradecimientos y 4to, correo electrónico.
    4. Según la APA (2010), el resumen (español) y el abstract (inglés)  se ubican en la misma página del título principal (primera página) y debe ser: (a) preciso, es decir, que refleje claramente el objetivo de la investigación; (b) no evaluativo, esto es, sin hacer juicios de valor sobre el artículo que publica; (c) en un estilo coherente, breve, formalmente correcto, no repetitivo y que comunique lo que debe comunicar (el resumen no debe exceder de 120 palabras para las investigaciones empíricas, y de 75 para las teóricas o de reseña).
    5. Encabezamientos: la organización del documento científico requiere la utilización de encabezamientos y subencabezamientos, que cumplan la función de destacar la jerarquización de la información. Existen cinco niveles de encabezamiento que se caracterizan por: (a) nivel 1: estar centrado, en negrilla y sólo con mayúscula inicial; (b) nivel 2: alineado a la izquierda, en negrilla y sólo con mayúscula inicial; (c) nivel 3: mostrar un encabezamiento en el mismo renglón, con sangría de 0,7 cm, negrilla, mayúscula inicial y punto final; (d) nivel 4: ser un encabezado en el mismo renglón, con sangría de 0,7 cm, en cursiva, con negrilla, mayúscula inicial y punto final; y (e) nivel 5: encabezamiento en el mismo renglón, con sangría de 0,7 cm, cursiva, mayúscula inicial y punto final.
    6. Cornisa: se deben presentar dos cornisas, una en las páginas pares en las cuales se debe mencionar los nombres y apellidos de los autores y otra en las impares en donde se debe mencionar el título resumido de la investigación (máximo 50 caracteres). En la primera página del artículo no se debe incluir cornisa; ese es un espacio editorial de la revista. 
    7. Citas y referencias: Recuerde que la información proveniente de otras fuentes debe estar citada y referenciada de acuerdo con la normatividad APA. Si la información citada tiene de tres a cinco autores, cítelos a todos por primera vez, y a partir de la segunda vez, indique el primer apellido, seguido de las iniciales et al; si son más de seis autores, a partir de la primera vez se indica el apellido del primer autor, seguido de las iniciales et al. Dependiendo de la fuente de la información, el modelo de referencia va a cambiar. Según las normas APA (2010), existen 96 modelos de referencias (ver http://www.apastyle.org/)
    8. Tablas y figuras: las tablas deben ocupar un máximo de una página, no tener líneas verticales y deben ser mencionadas antes de presentarse. Las figuras deben estar en formato de imagen, o todos sus elementos deben estar agrupados (para evitar desconfiguración o desorganización de la información). Deben ser claras y con alta resolución. 

 

Si tiene alguna duda respecto a las norma de publicación, consulte la siguiente obra:

American Psychological Association (2010). Manual de publicaciones. México: Manual Moderno

 

El artículo debe traer adjunta una carta en la que se declare que el escrito es original e inédito y no ha sido ni será enviado a otras publicaciones. Así mismo, se debe manifestar allí cualquier tipo de conflicto de intereses percibido que pueda estar relacionado con la investigación. Esta carta estará firmada por todos los autores.

 

Si tiene alguna duda respecto a las normas de publicación, consulte la siguiente obra:

American Psychological Association (2010). Manual de publicaciones. México: Manual Moderno

 

Cualquier información adicional será suministrada por el Comité Editorial a través del correo electrónico cuadernoshispanoamericanos@unbosque.edu.co

 

INSTRUCTIONS TO THE AUTHORS

APA Norms (American Psychological Association Norms, Sixth Edition)

For publishing scientific and technological research articles as well as reflection and review articles, it is required to send the text by e-mail (Word Format) to the following e-mail address: cuadernoshispanoamericanos@unbosque.edu.co.

Theoretical or applied articles will be accepted if they represent significant advances in the different areas of scientific psychology. Besides, these texts must be in agreement with The Journal policies. The articles must be written in Times New Roman script, size 12, single space and 2 cm of interlineation, without justification. Besides, indentation in the first line of each paragraph must be included and free spaces between paragraphs must be omitted.

  Regarding organization and format, it is compulsory to follow the publication norms stipulated by APA (American Psychological Association). So, a brief description of such norms is presented below.

  1. Research Title: it must sum up the main idea of the text. It must be written in a simple way, with a proper style. The main title must be centered and written with initial capital letter, size 12, and single space, but bold script must be omitted. A maximum of 12 words must be included. It must be said that conjunctions and prepositions don’t count. 
  2. Author’s Name and Institutional Affiliation: you must use name and last name(s). If you are going to identify yourself with both last names, remember to link them through a dash [-]. For example: Fernando Martínez-García. Titles and academic degrees must be omitted. The institution’s name you belong to as well as the country which belongs to the joining of each author must appear under each name.
  3. Author’s Note: in this section, recognitions as well as the institution you are affiliated to are included. Moreover, here you must declare exemptions of responsibility or perceived conflicts of interests. Besides, you must include an address where the readers can contact you. This note must be organized by paragraphs as follows: paragraph 1: institutional affiliation; paragraph 2: changes of affiliation; paragraph 3: thanks; and paragraph 4: e-mail.
  4. According to APA (2010), the summary (in Spanish) and the abstract (in English) are included in the same page where the main title is written (first page). Summary and abstract must be: (a) precise. It means they must reflect clearly the research objective; (b) non evaluative. They can’t include any judgment about the article; (c) brief, with a coherent style, and correct. They must avoid repetitions and must communicate what must communicate -summaries and abstracts must not include more than 120 words for empirical research and no more than 75 words for theoretical research or review-.
  5. Headings: The organization of scientific documents requires the use of headings and sub-headings. Their function is to highlight information hierarchy. There are five levels of headings characterized by: (a) level1: it must be centered and must be written with initial capital letter and in bold; (b) level 2: it must be left aligned and must be written with initial capital letter and in bold; (c) level 3: it must show a heading in the same line, with an indentation of 0,7cm. It must be written in bold, with initial capital letter, and it must include a period; (d) level 4: it must be a heading in the same line, with an indentation of 0,7cm. It must be written in bold and italics, with initial capital letter, and it must include a period; (e) level 5: it must be a heading in the same line, with an indentation of 0,7cm. It must be written in italics, with initial capital letter, and it must include a period.
  6. Cornice: two cornices must be presented. In even pages, names and last names must be included, while in odd pages, the brief title (maximum 50 characters) of the research must be mentioned. The first page of the article must not include any cornice because this is editorial space.   
  7. Quotations and References: Remember that information from other sources must be quoted and referenced according to the APA norms. If the quoted information is done for three to five authors, all of them must be quoted for the first time. Then, you must write the first last name, followed by the initials et al; if the quotation is done by more than six authors, the first author’s last name is followed by the initials et al since the first time. The model of references changes depending on the information source. According to APA norms (2010), there are 96 models of references (See http://www.apastyle.org/)
  8. Tables and Figures: Tables must not exceed one page. These must be mentioned before being presented and vertical lines must be omitted. Figures must be presented with an image format to avoid problems of configuration or lack of organization of the information. Finally, these must be clear and must be presented with high resolution.

 

In order to solve any doubt regarding publication norms, you must consult the following manual:

American Psychological Association (2010). Publications Manual. México: Manual Moderno.

 

The article must have attached a letter where it is declared that the text is original and unpublished. Besides, it must establish that the article hasn’t or won’t be sent to any other publication. Moreover, it must inform about any kind of conflict of interests related to the research.  Finally, this letter must be signed by all the authors.

 

Any additional information will be given by the Editorial Committee through the following e-mail: cuadernoshispanoamericanos@unbosque.edu.co

 

 

Editorial Committee