Una experiencia nacional en la formación de profesores: Scratch y Robótica en Uruguay

Autores/as

  • Inés Friss de Kereki Universidad ORT Uruguay
  • André Luiz Fonseca de Oliveira Universidad ORT Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.18270/rt.v12i3.1748

Palabras clave:

programación, Programación, aprendizaje, aprendizaje

Resumen

En 2007, the Uruguayan government launched the “Basic Information Educational Program for Online Learning” (“CEIBAL”). The project’s immediate objective is to provide all public primary school students and teachers with free laptop access. CEIBAL’s longer-term objective is to promote social justice. It combines the distribution of computers with a program to train teachers. In 2011 a specific program was launched to train all Informatics teachers (1600 people) in Programming and Robotics. The school of Engineering of Universidad ORT Uruguay was selected to train 800 of those teachers. In this article, we describe the characteristics of the courses and participant’s opinions. Categories and Subject Descriptors: Computers and Education

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Inés Friss de Kereki, Universidad ORT Uruguay

Doctora en Ingeniería en Informática, Universidad Politécnica de Madrid. Diploma en Educación, Universidad ORT Uruguay. Ingeniera en Computación. Premio a la Excelencia Docente 1998, Facultad de Ingeniería. Catedrática de Programación. Facultad de Ingeniería de la Universidad ORT Uruguay.

André Luiz Fonseca de Oliveira, Universidad ORT Uruguay

Doctor (Cand.) en Ingeniería Informática, Universidad Politécnica de Madrid. Master en Ingeniería Electrónica, Universidad de la República. Ingeniero Electricista. Catedrático de Electrónica Analógica y Control Automático. Facultad de Ingeniería de la Universidad ORT Uruguay.

Materias dictadas: Diseño de sistemas de control, Dispositivos electrónicos, Proyecto de tesis, Sistemas dinámicos, Taller de diseño, Teoría de circuitos.

Referencias bibliográficas

Americas Quarterly, http://www.americasquarterly.org/node/370. Accessed 2013 March 22.

ANEP – CES (National Administration of Public Education - Board of Secondary Education)– Informatics 1st year. http://www.ces.edu.uy/ces/images/stories/reformulacion06primerocb/informatica1cb22.pdf Accessed 2013 September 28

ANEP – CES (National Administration of Public Education - Board of Secondary Education) – Informatics 2nd year. http://www.ces.edu.uy/ces/images/stories/reformulacion06segundocb/informatica2cb.pdf Accessed 2013 September 28

ANEP – CETP (National Administration of Public Education - Council of Technical Vocational Education)– Informatics 1st year. http://www.utu.edu.uy/webnew/modulos/utu/Areas%20de%20Cursos/Cursos%20y%20Programas/Ciclo%20Basico/Tipo%20de%20Cursos/CBT%202007/PROGRAMAS_1ERO_CBTyCBTA_2007.pdf

ANEP – CETP (National Administration of Public Education - Council of Technical Vocational Education) – Informatics 2nd year. http://www.utu.edu.uy/webnew/modulos/utu/Areas%20de%20Cursos/Cursos%20y%20Programas/Ciclo%20Basico/Tipo%20de%20Cursos/CBT%202007/PROGRAMAS_2DO_CBTyCBTA_2007.pdf

Asimo, asimo.honda.com. Accessed 2012 June 25.

CEIBAL, www.ceibal.org.uy. Accessed 2013 March 22.

Enchanting, enchanting.robotclub.ab.ca. Accessed 2012 June 25.

ExpoAprende 2012 Plan CEIBAL http://expoaprende.ceibal.edu.uy/ Accessed 2013 September 30

LEGO NXT Mindstorm Education Set, http://www.legoeducation.us/eng/product/lego_mindstorms_education_nxt_base_set/2095. Accessed 2012 June 25.

NXT, http://mindstorms.lego.com/en-us/whatisnxt /default.aspx. Accessed 2013 August 5

NXT-G, http://www.nxtprograms.com/help/learn.html. Accessed 2012 July .13

Robot LEGO-CEIBAL, www.ceibal.edu.uy/Articulos/Paginas/Material para la utilización de los kits de Robótica.apx. Accessed 2012 July 13.

Descargas

Publicado

2016-09-14