Perception of Surgical Instrument Technician Students Regarding Future Employment

Authors

  • Sara Mora Escobar Universidad de Antioquia, Colombia
  • Natalia Bedoya Zapata Universidad de Antioquia, Colombia
  • Yarley Stefany Manco Henao Universidad de Antioquia, Colombia
  • Maria Eugenia Peña Montoya Universidad de Antioquia, Colombia

Keywords:

future employement, professional practice, first job, mental health, anxiety

Abstract

Future employment is an unknown topic for the majority of university students, which can generate positive and negative perceptions, influences and feelings. Even more so considering that work experience is a prevailing factor when hiring an employee; for many young people it is an impediment to enter the professional workplace after their professional degrees.

Objective: to analyze the perceptions from eighth semester students of Surgical Instrument Technician at the University of Antioquia, regarding the professional workplace upon obtaining their degree in 2022.

Method: Qualitative approach and phenomenological study. The sample consisted of twelve semi-structured interviews, which managed to saturate the information including final semester Surgical Instrument Technician students from the Faculty of Medicine of the University of Antioquia who graduated during 2022. Information analysis was performed with ATLAS.ti.

Results: the information was characterized with the following categories: perceptions of future employment, feelings generated, gender preference when looking for work and the influence of professional practices which help to land the first job.

Conclusion: most of the students expressed optimistic perceptions about the future of employment with professional internships as a reference; however, these perceptions were related to feelings of anxiety about the responsibility that entails becoming a professional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hernández – García OE, Padilla-González LE. Expectativas de los estudiantes hacia la educación superior: influencia de variables familiares, personales y escolares. Sociológica (Méx.). 2019; 34(98): 221-51.

Corica A. Las expectativas sobre el futuro educativo y laboral de jóvenes de la escuela secundaria: entre lo posible y lo deseable. Ultima décad. 2012; 20(36):71-95. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362012000100004

Observatorio Laboral para la Educación. Seguimiento a la inserción laboral de los graduados de la educación superior. Bogotá DC: Ministerio de Educación Nacional;2020. Disponible en: https://ole.mineducacion.gov.co/1769/articles-404798_recurso_1.pdf

Moya MA. Impacto del programa “ley del primer empleo” en la incidencia en la informalidad y en el subempleo juvenil en Colombia. suma neg. 2013; 4(2):97-111 Ministerio del Trabajo. Jóvenes entre los 18 y 28 años, sin experiencia laboral, podrán vincularse a entidades del Estado. Bogotá DC: Ministerio del Trabajo [internet]. 2020. [citado 2022 agosto 19]. Disponible en: https://www.mintrabajo.gov.co/prensa/comunicados/2020/enero/jovenes-entre-18-y-28-aos-sin-experiencia-laboral-podran-vincularse-a-entidades-del-estado

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [sede web]. Bogotá DC: DANE; [citado 2022 agosto18]. Principales Indicadores del Mercado Laboral. Disponible en: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral

Salazar- Sierra C. Desempleo juvenil cayó 6,4 puntos porcentuales, pero continúa por encima de 20%. La República. Viernes 14 de octubre 2023; Sección Laboral. Disponible en: https://www.larepublica.co/economia/el-desempleo-juvenil-cayo-6-4-puntos-porcentualespero-sigue-por encima-de-20-3247138#%3A~%3Atext%3DTasa%20de%20desempleo%20cay%C3%B3%20a%2C12%2C3%25%20en%20agosto

Blossfeld HP, Mills M. How does globalization affect the life courses of young men and women in modern societies? In Tremmel JC, editor, A Young Generation Under Pressure?. New York: Springer. 2010. p. 37 – 56. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-03483-1_3

De La Hoz FJ, Quejada R, Yánez M. El desempleo juvenil: problema de efectos perpetuos Rev. Latinoam. Cienc. Soc. Ninez Juv.2012; 10(1): 427-39.

García-Montalvo J; Peiró JM. Crisis económica e inserción laboral de los jóvenes: Resultado del Observatorio de Inserción Laboral de los Jóvenes 2011 [Monografía en internet]: 1ª ed. Valencia: Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas IVIE. 2012. [Citado 2022 agosto 22]. DOI:

http://dx.doi.org/10.12842/OBSERVATORIO_2011

González Lorente C, Martínez Clares P. Expectativas de futuro laboral del universitario de hoy: un

estudio internacional. Rev. invest. educ. 2015;34(1):167-83. DOI:

https://doi.org/10.6018/rie.34.1.232071

Forero de Gutiérrez ML, Cárdenas-López H. El desarrollo de la instrumentación quirúrgica en Colombia. Rev. salud. bosque. 2019; 9(1): 5-6. DOI: https://doi.org/10.18270/rsb.v9i1.2636

Asociación Colombiana de Instrumentadores Quirúrgicos Profesionales, Asociación Colombiana de Facultades de Instrumentación Quirúrgica, Colegio Colombiano de Instrumentación Quirúrgica. Perfil y competencias del profesional en Instrumentación Quirúrgica en Colombia. Bogotá DC: Ministerio de Salud y Protección Social; 2012. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/salud/Documents/Observatorio%20Talento%20Humano%20en%20Salud/Profesional_Instrumentador_Quirurgico_Octubre_2012.pdf

Fundación Universitaria del Área Andina [Sede WEB]. Bogotá DC: Areandina; 2018. Instrumentador Quirúrgico, ¿Qué hace exactamente? [citado 2022 agosto 29]. Disponible en: https://www.areandina.edu.co/blogs/instrumentador-quirurgico-que-hace- exactamente

American Psychological Association [Sede WEB]. Washington DC: APA; 2010. Los distintos tipos de estrés [citado 2022 septiembre 7]. Disponible en: https://www.apa.org/topics/stress/tipos

Manual MSD [Sede WEB]. Rahway, NJ, USA: Merck & Co;2020: Barnhill JW. Introducción a los trastornos de ansiedad. [citado 2022 septiembre 7]. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es-co/hogar/trastornos-de-la-salud-mental/ansiedad-y-trastornos-relacionados-con-el-estr%C3%A9s/introducci%C3%B3n-a-los-trastornos-de- ansiedad#:~:text=La%20ansiedad%20es%20una%20sensaci%C3%B3n,de%20angustia%20y%20las%20fobias

Trunce-Morales ST, Villarroel-Quinchalef GP Arntz-Vera JA, Muñoz-Muñoz SI, Werner-Contreras KM. Niveles de depresión, ansiedad, estrés y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Investigación educ. médica. 2020; 9(36):8-16. DOI: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20229

Gutiérrez-Rodas JA, Montoya-Vélez LP, Toro-Isaza BE, Briñón-Zapata MA, Rosas-Restrepo E, Salazar-Quintero LE. Depresión en estudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico.CES Med. 2010 ;24 (1): 7-17.

Taylor SJ, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos. 3ª ed. Barcelona: Ediciones Paidós. 2000.

Castillo E, Vásquez MT. El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colomb Med. 2003, 34(3): 164-7.

Salgado-Lévano AC. Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liber. 2007; 13(13): 71-8.

Piza-Burgos ND, Amaiquema-Márquez FA, Beltrán-Baquerizo GE. Métodos y Técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado. 2019; 15(70): 455-9.

San Martín-Cantero D. Teoría fundamentada y Atlas TI: recursos metodológicos para la investigación educativa. REDIE. 2014; 16(1): 104-22.

Published

2023-09-20

How to Cite

Mora Escobar, S., Bedoya Zapata, N., Manco Henao, Y. S., & Peña Montoya, M. E. (2023). Perception of Surgical Instrument Technician Students Regarding Future Employment. Revista Salud Bosque, 13(1). Retrieved from https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/RSB/article/view/4434

Issue

Section

Scientific articles: