Frontal and executive performance in children in the process of restoring rights in Antioquia, Colombia

Authors

  • David Andrés Montoya-Arenas Universidad Pontificia Bolivariana https://orcid.org/0000-0001-6647-4696
  • Juan Fernando Arbeláez-Vargas Universidad de San Buenaventura
  • Cecilia María Díaz-Soto Universidad de San Buenaventura

DOI:

https://doi.org/10.18270/chps..v18i2.3051

Keywords:

Planning, Mental flexibility, Working memory, Violation of rights

Abstract

The current study aims to identify frontal and executive performance differences between a clinical group and a control group. Both included children and adolescents with ages ranging from 7 to 12 years old. The first group was engaged in a process of rights restoring by the Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF) in Clínica del Oriente, while the other group lived with their biological families. In total, 40 children were evaluated -20 for each group already mentioned-. For doing so, the Kauffman Brief Intelligence Test and the Neuropsychological Battery of Executive Functions and Frontal Lobes (BANFE) were applied. Results show differences between both groups in the functions of planning, rules following, mental flexibility and working memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calle-Sandoval, D. A. (2017). Filogenia y desarrollo de funciones ejecutivas/Phylogeny and executive functions development. Psicogente, 20(38), 368–381. https://doi.org/10.17081/psico.20.38.2557

Climent-Martínez, G., Luna-Lario, P., Bombín-González, I., Cifuentes-Rodríguez, A., Tirapu-Ustárroz, J., & Díaz-Orueta, U. (2014). Evaluación neuropsicológica de las funciones ejecutivas mediante realidad virtual. Revista de Neurología, 58(10), 465–475. https://doi.org/10.33588/rn.5810.2013487

Contreras, D., Catena, A., Cándido, A., Perales, J., & Maldonado, A. (2008). Funciones de la corteza prefrontal ventromedial en la toma de decisiones emocionales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 285–313. http://aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-278.pdf

Delgado-Mejía, I., & Etchepareborda, M. (2013). Trastornos de las funciones ejecutivas. Diagnóstico y tratamiento. Revista de Neurología, 57(1), 95–103. https://doi.org/10.33588/rn.57s01.2013236

Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions Shown to Aid Executive Function Development in Children 4 to 12 Years Old. Science, 333(6045), 959–964. https://doi.org/10.1126/science.1204529

Durán-Strauch, E., Guáqueta-Rodríguez, C. A., & Torres-Quintero, A. (2011). Restablecimiento de derechos de niños, niñas y adolescentes en el sistema nacional de bienestar familiar.

Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 549–559. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v9n2/v9n2a05.pdf

Flores, J. C., & Ostrosky-Solís, F. (2008). Neuropsicología de Lóbulos Frontales, Funciones Ejecutivas y Conducta Humana. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 47–58. http://nebula.wsimg.com/8cf3a9d3af9a9655f224dcc1300f85d0?AccessKeyId=F7A1C842D9C24A6CB962&disposition=0&alloworigin=1

Flores, J. C., Ostrosky, F., & Lozano, A. (2012). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales. México: Manual Moderno.

Flores, J. C., Ostrosky, F., & Lozano, A. (2014). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales 2. México: Manual Moderno.

Fonseca-Parra, L., & Rey-Anacona, C. (2013). Características neuropsicológicas de niños con trastorno negativista desafiante. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 8(3), 233–244. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.18.num.3.2013.12923

García-Molina, A., Enseñat-Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J., & Roig-Rovira, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros cinco años de vida. Revista de Neurología, 48(8), 435–440. https://www.neurologia.com/articulo/2008265

Hook, C. J., Lawson, G. M., & Farah, M. J. (2013). La condición socioeconómica y el desarrollo de las funciones ejecutivas. http://www.enciclopedia-infantes.com/sites/default/files/textes-experts/es/2480/la-condicion-socioeconomica-y-el-desarrollo-de-las-funciones-ejecutivas.pdf

Lozano, A., & Ostrosky, F. (2012). Efecto del nivel socioeconómico en el control inhibitorio durante la edad preescolar. Acta de Investigación Psicológica, 2(1), 521–531. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2012.1.188

Morant, A., Mulas, F., Hernández, S., & Roselló, B. (2001). Tratamiento farmacológico con risperidona en niños con trastornos en el comportamiento. Revista de Neurología, 33(3), 201–208. https://doi.org/10.33588/rn.3303.2001153

Tamayo, D. A., Merchán., V., Hernández, J. A., Ramírez., S. M., & Gallo, N. E. (2018). Nivel de desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes adolescentes de los colegios públicos de Envigado-Colombia. CES Psicología, 11(2), 21–36. https://doi.org/10.21615/cesp.11.2.3

Thomason, M. E., Marusak, H. A., Tocco, M. A., Vila, A. M., McGarragle, O., & Rosenberg, D. R. (2015). Altered amygdala connectivity in urban youth exposed to trauma. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 10(11), 1460–1468. https://doi.org/10.1093/scan/nsv030. https://doi.org/10.1093/scan/nsv030

Urquijo, S. (2010). Funcionamento cognitivo e habilidades metalinguísticas na aprendizagem da leitura. Educar Em Revista, 38, 19–42. https://doi.org/10.1590/s0104-40602010000300003

Vainstein, N., & Rusler, V. (2011). Por qué, cuándo y cómo intervenir desde la escuela ante el maltrato a la infancia y la adolescencia. Argentina: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004917.pdf

Published

2020-06-05

How to Cite

Montoya-Arenas, D. A., Arbeláez-Vargas, J. F., & Díaz-Soto, C. M. (2020). Frontal and executive performance in children in the process of restoring rights in Antioquia, Colombia. Cuadernos Hispanoamericanos De Psicología, 18(2), 1–16. https://doi.org/10.18270/chps.v18i2.3051
Crossref Cited-by logo