Frontal and executive performance in children in the process of restoring rights in Antioquia, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18270/chps..v18i2.3051Keywords:
Planning, Mental flexibility, Working memory, Violation of rightsAbstract
The current study aims to identify frontal and executive performance differences between a clinical group and a control group. Both included children and adolescents with ages ranging from 7 to 12 years old. The first group was engaged in a process of rights restoring by the Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF) in Clínica del Oriente, while the other group lived with their biological families. In total, 40 children were evaluated -20 for each group already mentioned-. For doing so, the Kauffman Brief Intelligence Test and the Neuropsychological Battery of Executive Functions and Frontal Lobes (BANFE) were applied. Results show differences between both groups in the functions of planning, rules following, mental flexibility and working memory.
Downloads
References
Climent-Martínez, G., Luna-Lario, P., Bombín-González, I., Cifuentes-Rodríguez, A., Tirapu-Ustárroz, J., & Díaz-Orueta, U. (2014). Evaluación neuropsicológica de las funciones ejecutivas mediante realidad virtual. Revista de Neurología, 58(10), 465–475. https://doi.org/10.33588/rn.5810.2013487
Contreras, D., Catena, A., Cándido, A., Perales, J., & Maldonado, A. (2008). Funciones de la corteza prefrontal ventromedial en la toma de decisiones emocionales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 285–313. http://aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-278.pdf
Delgado-Mejía, I., & Etchepareborda, M. (2013). Trastornos de las funciones ejecutivas. Diagnóstico y tratamiento. Revista de Neurología, 57(1), 95–103. https://doi.org/10.33588/rn.57s01.2013236
Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions Shown to Aid Executive Function Development in Children 4 to 12 Years Old. Science, 333(6045), 959–964. https://doi.org/10.1126/science.1204529
Durán-Strauch, E., Guáqueta-Rodríguez, C. A., & Torres-Quintero, A. (2011). Restablecimiento de derechos de niños, niñas y adolescentes en el sistema nacional de bienestar familiar.
Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 549–559. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v9n2/v9n2a05.pdf
Flores, J. C., & Ostrosky-Solís, F. (2008). Neuropsicología de Lóbulos Frontales, Funciones Ejecutivas y Conducta Humana. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 47–58. http://nebula.wsimg.com/8cf3a9d3af9a9655f224dcc1300f85d0?AccessKeyId=F7A1C842D9C24A6CB962&disposition=0&alloworigin=1
Flores, J. C., Ostrosky, F., & Lozano, A. (2012). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales. México: Manual Moderno.
Flores, J. C., Ostrosky, F., & Lozano, A. (2014). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales 2. México: Manual Moderno.
Fonseca-Parra, L., & Rey-Anacona, C. (2013). Características neuropsicológicas de niños con trastorno negativista desafiante. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 8(3), 233–244. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.18.num.3.2013.12923
García-Molina, A., Enseñat-Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J., & Roig-Rovira, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros cinco años de vida. Revista de Neurología, 48(8), 435–440. https://www.neurologia.com/articulo/2008265
Hook, C. J., Lawson, G. M., & Farah, M. J. (2013). La condición socioeconómica y el desarrollo de las funciones ejecutivas. http://www.enciclopedia-infantes.com/sites/default/files/textes-experts/es/2480/la-condicion-socioeconomica-y-el-desarrollo-de-las-funciones-ejecutivas.pdf
Lozano, A., & Ostrosky, F. (2012). Efecto del nivel socioeconómico en el control inhibitorio durante la edad preescolar. Acta de Investigación Psicológica, 2(1), 521–531. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2012.1.188
Morant, A., Mulas, F., Hernández, S., & Roselló, B. (2001). Tratamiento farmacológico con risperidona en niños con trastornos en el comportamiento. Revista de Neurología, 33(3), 201–208. https://doi.org/10.33588/rn.3303.2001153
Tamayo, D. A., Merchán., V., Hernández, J. A., Ramírez., S. M., & Gallo, N. E. (2018). Nivel de desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes adolescentes de los colegios públicos de Envigado-Colombia. CES Psicología, 11(2), 21–36. https://doi.org/10.21615/cesp.11.2.3
Thomason, M. E., Marusak, H. A., Tocco, M. A., Vila, A. M., McGarragle, O., & Rosenberg, D. R. (2015). Altered amygdala connectivity in urban youth exposed to trauma. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 10(11), 1460–1468. https://doi.org/10.1093/scan/nsv030. https://doi.org/10.1093/scan/nsv030
Urquijo, S. (2010). Funcionamento cognitivo e habilidades metalinguísticas na aprendizagem da leitura. Educar Em Revista, 38, 19–42. https://doi.org/10.1590/s0104-40602010000300003
Vainstein, N., & Rusler, V. (2011). Por qué, cuándo y cómo intervenir desde la escuela ante el maltrato a la infancia y la adolescencia. Argentina: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004917.pdf