Effects of Role Play on the Internalization of Object and Symbolic Actions in Preschoolers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18270/chps..v2020i1.3308

Keywords:

Play; Internalization; Objectal actions; Symbolic actions

Abstract

The importance of activity of social role play as a leading activity in the assimilation of the human culture experience is well known in historical-cultural psychology. The current article aims to show how objectal and symbolic actions turn into operations during the social role play activity at pre-school age. Two assessments of the level of formation of actions in play activity took place in the study- at the beginning and at the end of a scholar year-. The analysis of frequency and complexity of actions allowed to conclude that the internalization of the objectal and symbolic actions conduct to reflection and consciousness of the social relationship represented in the role. Also, qualitative changes were observed in the development of voluntary activity, imagination and reflexive thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azeri, S. (2011). Consciousness as Objective Activity: A Historical-Genetic Approach. Science & Society, 75(1), 8-37. https://doi.org/10.1521/siso.2011.75.1.8

Borges, C. (2020). Análisis de las acciones objetales y simbólicas en situaciones de juego libre y acompañado [Tesis de maestría]. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México.

Bozhovich, E.D. (2009). Zone of Proximal Development. Journal of Russian and East European Psychology, 47(6), 48-69. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405470603

Bozhovich, L.I. (2004). Developmental Phases of Personality Formation in Childhood (I). Journal of Russian and East European Psychology, 42(4), 35-54. https://doi.org/10.1080/10610405.2004.11059224

Bozhovich, L.I. (2009). The Social Situation of Child Development. Journal of Russian and East European Psychology, 47(4), 59-86.

Cohen, L. (2009). The heteroglossic world of preschooler’s pretend play. Contemporary Issues in early Childhood, 10 (4), 331-342https://doi.org/10.2304/ciec.2009.10.4.331

Davidov, V. (1988). Principales tesis de la teoría materialista dialéctica del pensamiento. En V. Davidov. (Ed). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. (pp.115-137). Moscú: Editorial Progreso.

Davídov, V. & Márkarova, A. (1987). La concepción de la actividad de estudio de los escolares. En V. Davídov, & M, Shuare. (Eds). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (pp.316-337). Moscú: Editorial Progreso.

Dyachenko, O.M. (2013). Acerca de las orientaciones básicas del desarrollo de la imaginación del preescolar. En Solovieva, Y. & Quintanar-Rojas, L. (comp) Antología del desarrollo psicológico del niño en edad preescolar (pp.197-204). México: Trillas.

Elkonin, B.D. & Vygotsky L.S. (2002). El’konin: symbolic mediation and joint action. Journal of Russian and East European Psychology, 39 (4), 9-20. https://doi.org/10.2753/RPO1061-040539049

Elkonin, D. B. (1980). Psicología del juego. Madrid: Visor libros.

Elkonin, D. B. (2016). Hacia el problema de la periodización del desarrollo en la edad infantil. En L, Quintanar & Y, Solovieva (Eds). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño.(pp.191 – 209). México: Trillas.

Elkonin, D.B. (1986). La unidad fundamental de la forma desarrollada de la actividad lúdica. La naturaleza social del juego de roles. En I.I. Iliasov. & V.Y., Liaudis (Eds). Antología de la pedagogía y de las edades (pp. 74-79). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Elkonin, D.B. (2013). Problemas actuales en la psicología del juego en la edad preescolar. En Solovieva, Y. y Quintanar, L. (comp). Antología del desarrollo psicológico del niño en edad preescolar (pp. 129-137). México: Trillas.

Galperin, P.Y. (2016). La formación de los conceptos y las acciones mentales. En L, Quintanar, & Y. Solovieva. (Eds). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño (pp. 80-90). México: Trillas.

Galperin, P.Y. (2019). El problema de la actividad en la psicología soviética. En Solovieva, Y. y Quintanar, L. (org.) La metodología formativa en la psicología histórico cultural. (pp.15-33). Madrid: Editorial EOS.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y. & Quintanar Rojas, L. (2014). El juego temático de roles sociales: aportes al desarrollo en la edad preescolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(2), 287-308. dx.doi.org/10.12804/apl32.2.2014.08

González-Moreno, C., Solovieva, Y. & Quintanar-Rojas, L. (2009). La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Revista https://revistas.javeriana.edu.co/ index.php/MAGIS/article/view/3407

González-Moreno, C. X. (2018). Actividad comunicativa interactiva en una experiencia de juego grupal con niños en edad preescolar. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 17(02), 43-60. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/CHP/article/view/2100/1888

González-Moreno, C. X. & Solovieva, Y. (2019). Evaluación de las neoformaciones de la edad preescolar en niños colombianos. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 11(2), 7-44. https://doi. org/10.17533/udea.rp.v11n2a01

Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2008). The zone of proximal development in play and learning. Cultural-Historical Psychology, 4(4), 2-11.

Karpov, Y. V. (2005). The neo-Vygotskian Approach to Child Development. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316036532

Leontiev, A.N. (2010a). Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. En L.S. Vigotskii, A.R. Luria, & A.N Leontiev (Eds.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp.59-83). São Paulo: Ícone editora.

Leontiev, A.N. (2010b). Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. En L.S. Vigotskii, A.R. Luria, & A.N Leontiev (Eds.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp.119-142). São Paulo: Ícone editora.

Lisina, M.I. (2013). Problemas y objetivos del estudio de la comunicación de los preescolares con sus coetáneos. En Y, Solovieva & L, Quintanar. (comp.) Antología del desarrollo psicológico del niño en edad preescolar (pp.87-95). México: Trillas.

Loizou, E. (2017). Towards play pedagogy: supporting teacher play practices with a teacher guide about socio-dramatic and imaginative play. European Early Childhood Education Research Journal, 25 (5), 784-795. https://doi.org/10.1080/1350293X.2017.1356574

Luria, A.R. (1989). El cerebro en acción. México: Roca.

Luria, A.R. (2005). Las funciones corticales superiores del hombre. México: Fontamara.

Luria, A.R. & Yudovich, F.Y. (1986). Los cambios que se producen en la estructura del juego en relación con el desarrollo del lenguaje. En I.I. Iliasov & V.Y. Liaudis (Eds). Antología de la pedagogía y de las edades (pp. 79-82). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Moran, S. & John-Steiner, V. (2003). Creativity in the making: Vygotsky’s contemporary contribution to the dialectic of development and creativity. En R.K. Sawyer, V. John-Steiner, S. Moran, R.J. Sternberg, D. H. Feldman, J. Nakamura & M, Csikszentmihalyi (org.) Creativity and development (pp.61-90). New York: Oxford University Press.

Quintanar, L., & Solovieva, Y. (2020). Importancia de la teoría de la actividad. En V. Covarrubias Salvatori (Ed.). Bases para la introducción y el desarrollo del pensamiento científico en la niñez y la preadolescencia (pp.111-172). Puebla: CONCYTEP.

Smirnova, E. O. (2013). El desarrollo de la voluntad y de la voluntariedad en la ontogenia temprana. En Y. Solovieva, & L. Quintanar. (comp.) Antología del desarrollo psicológico del niño en edad preescolar (pp.46-58). México: Trillas.

Solovieva, Y. & Quintanar-Rojas, L. (2019a). Acerca de la mediatización. En Solovieva, Y. y L. Quintanar. (org.) La metodología formativa en la psicología histórico cultural (pp.157-179). Madrid: Editorial EOS.

Solovieva, Y. & Quintanar-Rojas, L. (2019b). La psicología de Galperin y su aplicación. En Y. Solovieva, & L. Quintanar. (org.) La metodología formativa en la psicología histórico cultural (pp. 92-112). Madrid: Editorial EOS.

Solovieva, Y. & Quintanar-Rojas, L. (2019c). Metodología del estudio psicológico desde el enfoque histórico-cultural. En Solovieva, Y. & L. Quintanar. (org.) La metodología formativa en la psicología histórico cultural (pp.181-204). Madrid: Editorial EOS.

Solovieva, Y. & Quintanar, L. (2016). La actividad de juego en la edad preescolar. México: Trillas.

Solovieva, Y. & Quintanar, L. (2017a). Play with social roles as a method for psychological development in young children. En T. Bruce, Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (Eds.) The Routledge International Handbook of Early Childhood Play (pp.340-354). New York: Routledge.

Solovieva, Y. & Quintanar, L. (2017b). Syndromic analysis in child neuropsychology: a case study. Psychology in Russia: State of the Art, 10(4), 172-184. http://psychologyinrussia.com/volumes/pdf/2017_4/ psych_4_2017_15.pdf

Solovieva, Y., García-Flores, M.A., Moreno-Agundis, S. & Quintanar-Rojas, L. (2020). Caracterización de acciones objetales y la producción verbal en la edad preescolar menor. Psicologia em estudo, 25, 1-13. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.45979

Solovieva, Y., García-Flores, M.A., Quintanar-Rojas, L. & Moreno-Agundis, S. (2018). Valoración de la actividad objetal en una muestra de niños mexicanos de 13 a 52 meses. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 9(2), 80-94. http://dx.doi. org/10.29365/rpcc.20181207-72

Solovieva, Y., González-Moreno, C.X. & Quintanar, L. (2015). Indicators of reflection during acquisition of symbolic actions in preschool Colombian children. Psychology in Russia. State of the Art, 8(2), 61-72. https://doi.org/10.11621/pir.2015.0206

Talizina, N., Solovieva, Y. & Quintanar, L. (2010). La aproximación de la actividad en psicología y su relación con el enfoque histórico-cultural de L.S. Vigotsky. Novedades educativas, 230, 4-8.

Tomasello, M. (2007). Los orígenes culturales de la cognición humana. Buenos Aires: Amorrortu. https:// revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2480/1773
Vigotski, L. S. (2009). Fragmento das anotações de Vigotski para conferências sobre psicologia infantil. En D.B. El´konin (Ed.). Psicologia do jogo. São Paulo: WMF Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2014). Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: WMF Martins Fontes

Vygotski, L.S. (2012a). Obras Escogidas - I. El significado histórico de la crisis de la Psicología. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje.

Vygotski, L. S. (2012b). Obras Escogidas – III. Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje.

Vygotski, L. S. (2012c). Obras Escogidas – IV. Problemas del adolescente. Problemas de la psicología infantil. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje.

Published

2020-10-15

How to Cite

Borges, C., Solovieva, Y., & Quintanar Rojas, L. (2020). Effects of Role Play on the Internalization of Object and Symbolic Actions in Preschoolers. Cuadernos Hispanoamericanos De Psicología, 20(1), 1–16. https://doi.org/10.18270/chps.v2020i1.3308