Structural validity of the Acceptance of Modern Myths About Sexual Aggression Scale (AMMSA) in Colombian university students

Structural validity of the Acceptance of Modern Myths About Sexual Aggression Scale (AMMSA) in Colombian university students

Authors

  • Luz Elena Ocampo -Otálvaro Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia
  • Milton Morales-Herrera Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia
  • Jonathan Andrés Hernández-Calle Institución Universitaria de Envigado, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.18270/chps..v20i2.3510

Keywords:

exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability, Likert scale

Abstract

Given the increase in the prevalence of sexual violence in the last decade in Colombia, which mainly affects women
(Perdomo-Sandoval et al., 2019), the current study aimed to analyze the factorial structure of the Acceptance of Modern
Myths About Sexual Aggression Scale (AMMSA) (Gerger, Kley, Bohner & Siebler, 2007). For doing so, a sample of 810 students
from universities in Medellin, Colombia was used. The parallel analysis showed a structure of seven factors. This model
showed good fit indicators (X2= p> 0.01, X2/ gl = 2.92, CFI = 0.92, TLI = 0.90, GFI = 0.98, AGFI = 0.96, SRMR = 0.043, RMSEA
= 0.049). The seven factors reliability indexes ranged from 0.43 to 0.79. Additionally, the structure of a factor with 14 items
was tested. It showed good fit indicators in the CFA and reliability (X2 = p <0.01, X2/ gl = 2.61, CFI = 0.94, TLI = 0.93, GFI = 0.99,
AGF = 0.98, SRMR = 0.036, RMSEA = 0.045, α = 0.84, ω = 0.84). It is concluded that the 14-item version of the questionnaire
is the most appropriate for evaluating modern myths about sexual assaults in Colombian university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranguren, M., & Irrazabal, N. (2015). Estudio de las Propiedades Psicométricas de las Escalas de Bienestar Psicológico de Ryff en una muestra de estudiantes argentinos. Ciencias Psicológicas, 9(1), 73- 83. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212015000100008.

Argibay, J. (2006). Técnicas psicométricas. cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8,15-33. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630247002.pdf

Bernal-Baldenebro, B., Viñas-Velázquez, B., & Mejía- Ramírez, M. (2019). Mitos sobre la Agresión Sexual: Validación de una Escala en Universitarios en México. Acta de investigación psicológica, 9(1), 98-107. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2019.1.09

Camplá, X., Novo, M., Sanmarco, J., & Arce, R. (2019). Escala Acceptance of Modern Myths about Sexual Aggression: Validación para la población chilena. Revista Mexicana de Psicología, 36(2), 132-146. https://minerva. usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/23408/2019_rmp_campla_escala.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cardona, J., Casas, L., Cañón, S., Castaño, J., Godoy A., Henao, D. & Valencia, L (2015). Sexismo y concepciones de la violencia de género contra la mujer en cuatro universidades de la ciudad de Manizales (Colombia). Archivo de Medicina, 15(2), 200-219. https://doi.org/10.30554/archmed.15.2.1004.2015

Castellanos, G. (2010). Decimos, hacemos, somos: discurso, identidades de género y sexualidades. Cali: Universidad del Valle.

Durán, E. & Arias, D. (2015). Validez del Cuestionario de Metas Académicas (CMA) en una muestra de estudiantes universitarios. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 15 (1), 23-36. https://doi.org/10.18270/chps..v15i1.1776

García, D. & Hernández, J. (2020). Alternativa psicométrica para la escala de bienestar psicológico de Casullo con base en una muestra de adolescentes de Maracaibo, Venezuela. Revista Latinoamericana de Hipertensión, 15(5),301-309. doi:10.5281/zenodo.4484190

García-Álvarez, D., Hernández-Lalinde, J., Cobo-Rendón, R., Espinosa-Castro J. & Soler, M (2020). Propiedades psicométricas de la escala “creciendo fuertes” en estudiantes universitarios de Maracaibo, Venezuela. AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39, 1-8. http://saber.ucv.ve/ ojs/index.php/rev_aavft/article/view/20716

Gerger, H., Kley, H., Bohner, G., & Siebler, F. (2007). The Acceptance of Modern Myths About Sexual Aggression Scale: Development and validation in German and English. Aggressive Behavior, 33, 422-440. https://doi.org/10.1002/ab.20195

Grice, J. (2001). Computing and evaluating factor scores. Psychological Methods, 6(4), 430-50. https://doi.org/10.1037/1082-989X.6.4.430

Ley 1257 de 2008 [Congreso de Colombia]. “Por la cual se dictan normas de sensibilización, prevención y sanción de formas de violencia y discriminación contra las mujeres, se reforman los códigos penal, de procedimiento penal, la ley294 de 1996 y se dictan otras disposiciones”. 4 de diciembre de 2008.https://oig.cepal.org/sites/default/files/2008_col_ley1257.pdf

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A. Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151- 1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Megías, J.L., Romero-Sánchez, M., Durán, M., Moya, M., & Bohner, G. (2011). Spanish validation of the Acceptance of Modern Myths about Sexual Aggression scale (AMMSA) The Spanish Journal of Psychology, 14, 912-925. https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2011.v14.n2.37

Merino-Soto, C. & Domínguez-Lara, S. (2015). Sobre la elección del número de factores en estudios psicométricos en la Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (2), 1320-1322. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77340728051

Ministerio de Salud & Protección Social. (2015). Resumen ejecutivo. Encuesta Nacional de Demografía y Salud, ENDS. Bogotá: CTP All solutions S.A.S. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/ENDS-libro-resumen-ejecutivo-2016.pdf

Montero, I., & León, O. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1),115-127. http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-136.pdf

Quintero, O. A. (2019). Gender Violence and Institutional Intervention at the National University of Colombia. Revista Nómadas, 51, 191-209. https://doi.org/10.30578/nomadas.n51a11

Perdomo-Sandoval, L., Cardona-Gómez, G. & Urquijo-Velásquez, L. (2019). Situación de la violencia sexual en Colombia, 2012-2016. Revista Colombiana de Enfermería, 18 (1), 1-11. https://doi.org/10.18270/rce.v18i1.2340

Romero-Sánchez, M. López, J. Carretero-Dios, H. & Rincón, L. (2013). Versión colombiana de la escala Acceptance of Modern Myths about Sexual Aggression: primeros análisis psicométricos. Revista Latinoamericana de Psicología, 45(1), 121-134. https://www.redalyc.org/pdf/805/80526356012.pdf

Tejeda, D. (2014). Feminicidio: Un problema social y de salud pública. La manzana de la discordia, 9(2), 31- 42. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v9i2.1603

Ventura, J. & Caycho, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15, 625-627. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627039.pdf

Wall, L. (2014). Gender equality and violence against women: what’s the connection? shorturl.at/cdQT8

Published

2021-05-01 — Updated on 2021-05-04

Versions

How to Cite

Ocampo -Otálvaro, L. E. ., Morales-Herrera, M. ., & Hernández-Calle, J. A. (2021). Structural validity of the Acceptance of Modern Myths About Sexual Aggression Scale (AMMSA) in Colombian university students: Structural validity of the Acceptance of Modern Myths About Sexual Aggression Scale (AMMSA) in Colombian university students. Cuadernos Hispanoamericanos De Psicología, 20(2), 1–9. https://doi.org/10.18270/chps.v20i2.3510 (Original work published May 1, 2021)
Crossref Cited-by logo