Evolution in the neuropsychological rehabilitation of a patient with acoustic-amnesic aphasia

Authors

  • María del Rosario Bonilla Sánchez Universidad Autónoma de Puebla México
  • Dulce Nohemí Martínez-Leija Universidad Autónoma de Puebla¬ México

DOI:

https://doi.org/10.18270/chps..v20i2.3626

Keywords:

neuropsychological rehabilitation, acoustic-amnesic aphasia, operating memory

Abstract

The objective of this article is to show the results of the neuropsychological rehabilitation of a 61-year-old patient, who suffered severe cranioencephalic trauma. The neuropsychological diagnosis of the patient was acoustic-amnesic aphasia (AAM). According to A. R. Luria's classification of aphasia, AAM occurs as a consequence of the disintegration of the neuropsychological mechanism of audio-verbal retention, conditioning the reduction of the volume of immediate auditory information retention. The disintegration of this mechanism had repercussions on the patient's comprehension and verbal expression. The assessment after neuropsychological rehabilitation revealed improvements in the patient's performance in verbal process evaluation tasks, retention and retrieval of audio-verbal information, graphic activity, and reduction of verbal automatisms. Neuropsychological rehabilitation directed towards the neuropsychological mechanism underlying AAM, not only to the symptoms in language expression and comprehension, favored the evolution of the patient's recovery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila, A., & Ostrosky, F. (1991). Diagnóstico del daño cerebral. Trillas.

Asociación Médica Mundial. (2015). Declaración de Helsinki. Principios éticos para la investigación médica con sujetos humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Chastinet, J., Morais, C., & Solovieva, Y. (2011). Rehabilitación de un caso de afasia acústico-mnésica como resultado de un trauma craneoencefálico: un abordaje Luriano. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 3(1), 27-39. https://doi.org/10.5579/rnl.2011.0049

Cuetos, F. (2006). Rehabilitación de los trastornos del lenguaje. En J. Arango (Ed.), Rehabilitación neuropsicológica (pp. 15-26). Manual Moderno.

Galindo, G. M, Pelayo, H. P., Solovieva, Y., & Quintanar, L. Q. (2014). Rehabilitación neuropsicológica en un caso de afasia motora aferente. Pensamiento psicológico, 12(2), 97-112. https://doi.org/10.11144/javerianacali.ppsi12-2.rnca

Galperin, P. Y. (1995) Acerca del lenguaje interno. En L. Quintanar (Ed.), La formación de las funciones psicológicas superiores durante el desarrollo del niño (pp. 57-66). Universidad Autónoma de Tlaxcala.

Glozman, J. (2002). La valoración cuantitativa de los datos de la evaluación neuropsicológica de Luria. Revista Española de Neuropsicología, 4(2-3), 179-196.

González, P., & González, B. (2012). Afasia: de la teoría a la práctica. Editorial Médica Panamericana.

Guillén, E. J. E. (2020). Hacia una caracterización lingüística contemporánea de las afasias propuestas por A. R. Luria. Revista de Investigación en Logopedia, 10(1), 17-29. https://doi.org/10.5209/rlog.65113

Kaplan, E., Goodglass, H. & Weintraub, S. (2001). Boston Naming Test. Lippincott Williams & Wilkins.

Leontiev, A. N. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. Catargo.

López, V. A., Quintanar, L. Q., Ladera, V., & Perea, M. V. (2013). Rehabilitación neuropsicológica de un paciente con afasia motora-eferente-aferente. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 5 (1), 14-21. https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/136/134

Luria, A. R. (1978). Cerebro y Lenguaje (Afasia traumática). Fontanella.

Luria, A. R. (1980). Neuropsicología de la memoria. H. Blume Ediciones.

Luria, A. R. (1984a). El cerebro en acción. Ediciones Martínez Roca.

Luria, A. R. (1984b). Conciencia y Lenguaje. Visor libros.

Luria, A. R. (1995). Las funciones corticales superiores del hombre. Fontamara.

Mikadze, Y. V. (2011). Methodology of neuropsychological assessment: qualitative (metasyndromal analysis of cognitive deficits structure) and quantitative (psychometric estimate) aspects. Psychology in Russia, 4, 261-267. https://doi.org/10.11621/pir.2011.0015

Mikadze, Y. V. (2014). The principles of plasticity in Lurian neuropsychology. Psychology & Neuroscience, 7(4), 435-441. http://dx.doi.org/10.3922/j.psns.2014.4.02

Mikadze, Y. V., Ardila, A., & Akhutina, T. V. (2018). A. R. Luria´s approach to neuropsychological assessment and rehabilitation. Archives of Clinical Neuropsychology, 34(6), 795-802. https://doi.org/10.1093/arclin/acy095

Morán, P. G., Solovieva. Y., Quintanar, L. & Machinskaya, R. I. (2013). Rehabilitación neuropsicológica en un caso de afasia dinámica en una paciente zurda. Neuropsicología Latinoamericana, 5, 1-13.

Quintanar, L., Solovieva, Y., Lázaro, E., & Bonilla, M. R. (2008). Aproximación histórico-cultural. En L. Quintanar, J. Eslava-Cobos, Y. Solovieva y L. Mejía (Eds.) Los trastornos del aprendizaje. Perspectivas neuropsicológicas (pp. 143-266). Cooperativa Editorial Magisterio.

Quintanar, L. & Solovieva, Y. (2010). Evaluación neuropsicológica de la comprensión del lenguaje oral. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Quintanar, L., Solovieva, Y., & León-Carrión, J. (2011). Evaluación clínico neuropsicológica de la afasia Puebla-Sevilla. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Rodríguez, F., Solovieva, Y., Bonilla, M. R., Pelayo, H. J., & Quintanar, L. (2011). Rehabilitación neuropsicológica en un caso de afasia semántica. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 3(2), 39-49. https://doi.org/10.5579/rnl.2011.0067

Sánchez, N. A. & Pérez, M. (2005). Afasia acústico-amnésica: alteración de la memoria en la producción del discurso y su rehabilitación: presentación de caso. Plasticidad y Restauración Neurológica, 4(1-2), 21-24.

Solovieva, Y., & Quintanar, L. (2005a). Acerca de los mecanismos de la afasia acústico-mnésica. Estudio de caso. Revista española de Neuropsicología, 7(1), 17-34.

Solovieva, Y. V., & Quintanar, L. Q. (2005b). Afasia acústico-mnésica: estudio de caso. Revista española de neuropsicología, 7(1), 17-34.

Solovieva, Y., Vargas, F. R., del Rosario Bonilla, M., Pelayo, H., & Quintanar, L. (2011). Rehabilitación neuropsicológica en un caso de afasia semántica. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 3(2), 39-49.

Talizina, N. (2009). La teoría de la actividad aplicada a la enseñanza. Universidad Autónoma de Puebla.

Tsvetkova, L. S. (1977). La reeducación del lenguaje, la lectura y la escritura. Fontanella.

Tsvetkova, L. S. (1988). Afasia y enseñanza rehabilitatoria. Universidad Estatal de Moscú.

Tsvetkova, L. S. (2016). Bases teóricas, objetivos y principios de la enseñanza rehabilitatoria. En Quintanar, L., & Solovieva, Y., (Eds.), Rehabilitación neuropsicológica: historia, teoría y práctica (pp. 177- 191). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Vigotsky, L. S. (1991). Sobre los sistemas psicológicos. Obras escogidas. Tomo I. Visor.

Vigotsky, L.S. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Paidós.

Villegas, M. D., Ruíz, V. A. & Bonilla, J. (2018). Rehabilitación neuropsicológica de un caso con sintomatología de afasia de conducción y anómica por evento isquémico. Revista Chilena Neuropsicologia, 13(2), 52-57.

Published

2021-08-09

How to Cite

Bonilla Sánchez, M. del R., & Martínez-Leija, D. N. . (2021). Evolution in the neuropsychological rehabilitation of a patient with acoustic-amnesic aphasia. Cuadernos Hispanoamericanos De Psicología, 20(2). https://doi.org/10.18270/chps.v20i2.3626