Ways of doing and undoing in Failure Practices

place of undisciplining and counter-academy

Authors

  • Juan Fernando Cáceres Jaramillo Universidad Distrital Francisco José de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.18270/heb.v8i14.3543

Keywords:

Research/creation, Artistic practices, Failure practices, Undisciplining, Counter-academy, Performance

Abstract

This article addresses the methodological approaches proposed for the development of the thesis Practices of Failure: Place of undisciplining and counter-academy (Doctorate in Artistic Studies, Universidad Distrital Francisco José de Caldas), in order to expose certain strategies that implement ways of doing that are framed in the field of research-creation. The constant review and reevaluation of methodological strategies, from the micro of the use of words and gestures, to the macro of a structure that is inserted in the abstract space of the academy, are fundamental. It is not only necessary to question the practices of power within the academic sphere, but also the practices of failure that unfold in this research-creation process: the ways of doing and undoing should not only question traditional methodologies, but also the emerging routes that at certain times are considered favorable in the light of the contingencies of any project. More than relativity, what is desirable is constant strategic mobility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.F.R.I.K.A. (2006). Manual de la guerrilla de la comunicación. Virus.

Albán, A. (2013). Pedagogías de la re-existencia. Artistas indígenas y afrocolombianos. En C. Walsh (Ed.), Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir (pp.443-468). Abya Yala.

Alvarado, M. (2017). Gestos decoloniales en las diferencias académicas: Localizaciones desde un cuerpo situado para una pedagogía fronteriza. En L. Porta y M. Yedaide (Comps.), Pedagogía(s) vital(es). Cartografías del pensamiento y gestos ético-políticos en perspectiva descolonial (pp.93-114). EUDEM.

Ardenne, P. (2004). Un art contextuel. Flammarion.

Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Tecnos.

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Abada.

Gómez, P. (2016). Formación investigativa e investigación creadora en los estudios artísticos. Sin editar.

Gómez, P. P. (2015). Estéticas decoloniales: Diferencia colonial y opción estética decolonial. UDFJC/UASB.

Gómez, S., Gallo, L. y Planella, J. (2018). Una educación poética del cuerpo o de lenguajes estético pedagógicos. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1). https://doi.org/10.5209/ARIS.57351

Haber, A. (2011). Nometodología payanesa: Notas de metodología indisciplinada. Revista Chilena de Antropología, 23. https://doi.org/10.5354/0719-1472.2011.15564

James, A. y Jiménez, D. (2004). Chamanismo: El otro hombre, la otra selva, el otro mundo. ICANH.

Maladrés (2014). Syllabus de Prácticas del Fracaso. UDFJC.

Maladrés (2015). Nostalgia, añoranza, pena, aflicción, evocación, reminiscencia, cuita y morriña por el vacío. Sin editar.

Maladrés (2016). El investigador/creador y la evasión: Una experiencia funambular. Sin editar.

Owens, C. (1991). El impulso alegórico. Hacia una teoría del postmodernismo. Atlántica. Revista de Arte y Pensamiento, 1, 32-40. https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/atlantica/id/42

Salcido, M. (2018). Performance. Hacia una filosofía de la corporalidad y el pensamiento subversivos. Científica.

Vignolo, P. (2014). Vestigios de fiesta. Errata 13: Derechos Humanos y Memoria. Alcaldía Mayor de Bogotá. https://revistaerrata.gov.co/contenido/vestigios-de-fiesta

Walsh, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminos. En C. Walsh (Ed.), Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir (pp.23-68). Abya Yala.

Published

2021-12-17

How to Cite

Cáceres Jaramillo, J. F. (2021). Ways of doing and undoing in Failure Practices: place of undisciplining and counter-academy. Hojas De El Bosque, 8(14). https://doi.org/10.18270/heb.v8i14.3543