Research-creation as a trigger for new inquiries

Authors

  • Maria Angelica Madero Gomez London Interdisciplinary School
  • Melissa Ballesteros Mejía Universidad El Bosque

DOI:

https://doi.org/10.18270/heb.v8i14.3703

Keywords:

Research-Creation, Knowledge, Research, Creativity, Practice

Abstract

Although incorporated some time ago in the research fields of art, architecture and design, research-creation is a concept that in other disciplines still remains unknown as a knowledge production strategy. The possibilities that research-creation offers to approach reality in a different way pose challenges but, above all, opportunities to reconfigure the production of knowledge in the light of sensibility and interdisciplinarity. This article proposes a reflection on the change of panorama that research-creation offers to explore paths of production and use of knowledge, so that agents from disciplines other than those of creation know the benefits that this model of knowledge offers by integrating spaces of interaction in research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melissa Ballesteros Mejía, Universidad El Bosque

Diseñadora Industrial, estudiante del programa de Doctorado en Arte: Producción e Investigación de la Universitat Politècnica de Valencia. Magister en Diseño de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Artes de Hildesheim. Coordinadora de Investigaciones Facultad de Creación y Comunicación de la Universidad El Bosque.

References

Arrigoni, G. (2016). Epistemologies of prototyping: Knowing in artistic research. Digital Creativity, 27(2), 99-112. https://doi.org/10.1080/14626268.2016.1188119

Ballesteros, M. y Beltrán, E. (2018). ¿Investigar creando? Una guía para la investigación-creación en la academia. Editorial Universidad El Bosque.

Ballesteros, M. y Madero, M. A. (2020). Background Foreground. Gallery London Design Biennale. https://www.londondesignbiennale.com/melissa-ballesteros-mar-ang-lica-madero

Bonilla Estévez, H. A., Cabanzo, F., Delgado, T. C., Hernández Salgar, O. A., Niño Soto, A. S. y Salamanca, J. (2018). Apuntes sobre el debate académico en Colombia en el proceso de reconocimiento gubernamental de la creación como práctica de generación de nuevo conocimiento, desarrollo tecnológico e innovación. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 13(1), 281-294. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.asda

Camnitzer, L. (2014). Teacher’s Guide. Exhibition Under the Same Sun: Art from Latin America Today. The Solomon R. Guggenheim Foundation. https://www.guggenheim.org/wp-content/uploads/2014/05/guggenheim-ubs-map-under-the-same-sun-luis-camnitzer-teachers-guide-english.pdf

Carayannis, E. G. y Campbell, D. F. J. (2012). Mode 3 knowledge production in quadruple helix innovation systems. SpringerBriefs in Business, 7, 1-63. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2062-0

Casas-Figueroa, M. V. (2013). Memorias del evento: Valoración de los procesos de creación artística y cultural en el marco de la acreditación de programas.

Departamento Administrativo de Ciencia Tecnología e Innovación [Colciencias]. (2019). Cifras y comparativos de producción, personas y grupos de investigación con resultado de actividades de investigación-creación en Artes, Arquitectura y Diseño. Convocatorias 2014,2015,2017 y 2018. In Mesa ACFA, ACOFARTES, RAD y Colciencias. Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación (Colciencias).

Delgado, T. C., Beltrán, E. M., Ballesteros, M. y Salcedo, J. P. (2015). La investigación-creación como escenario de convergencia entre modos de generación de conocimiento. Iconofacto, 11(17), 10-28. https://doi.org/10.18566/iconofac.v11n17.a01

Díaz, B.E. (2017) Naturaleza Oculta [escultura natural]. Colección personal: Bogotá, D.C.

Elkins, J. (2020). Visual Worlds: Looking, Images, Visual Disciplines. Oxford University Press.

Feynman, R. (1999). El placer de descubrir las cosas. Perseus Books.

Findeli, A., Brouillet, D., Martin, S., Moineau, C. y Tarrago, R. (2008). 04: Research through design and transdisciplinarity: A tentative contribution to the methodology of design research. En Focused: Current design research projects and methods Swiss Design Network Symposium, 67-91.

Mergler, Agata y Villavicencio, C. (2017) Garden Exercises y Portobou. http://www.cristianvillavicencio.net/31_haptic_visual_identities.html

Minciencias, Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2021a). Convocatoria Nacional para el Reconocimiento y Medición de Grupos de Investigación, Desarrollo Tecnológico o de Innovación y para el Reconocimiento de Investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, 2021. https://minciencias.gov.co/sistemas-informacion/modelo-medicion-grupos

Minciencias, Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2021b). La investigación+creación: Definiciones y reflexiones. https://minciencias.gov.co/sistemas-informacion/modelo-medicion-grupos

Figueroa Palau, C. (2013) Kinitting Piece. [Escultura – Tejido de algodón] Colección personal: Bogotá, D.C.

Salcedo Obregón, J. P. (2017). DISEÑO, herramienta de transferibilidad para la I/c+D+i de la Universidad El Bosque [tesis]. Universitat Politècnica de València. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=156918&info=resumen&idioma=SPA

Saltmarshe, E. y Pembroke, B. (2019) How art and culture can help us rethink time. https://www.bbc.com/future/article/20190521-how-art-and-culture-can-help-us-rethink-time

Sullivan, G. (2005). Art Practice as Research: Inquiry in the Visual Arts. Sage Publications.

Published

2021-12-17

How to Cite

Madero Gomez, M. A., & Ballesteros Mejía, M. (2021). Research-creation as a trigger for new inquiries. Hojas De El Bosque, 8(14). https://doi.org/10.18270/heb.v8i14.3703