Recommendations for shaping a paradigm of scientific integrity from virtue ethics in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18270/rcb.v18i2.4406

Abstract

Purpose/Background: The analysis of scientific integrity (SI) in higher education from a perspective of virtue ethics perspective highlights the importance of an approach from today's research culture. It raises the need for a comprehensive system that transcends traditional regulations, arguing how virtue ethics provides a deeper and more humane understanding of SI.

Methodology/Approach: The article is a component of the Project for the Generation of Recommendations in Scientific Integrity, GREICI, with a theoretical-reflexive approach, with a review of various ethical theories such as utilitarianism, virtue ethics, ethical codes and historical deontological codes. Examples of CI in higher education and its evolution in the scientific context are explored.

Results/Findings: The analysis reveals that although traditionally SI has focused on normative and deontological aspects, the virtue ethics must be incorporated; this to understand and foster responsible and ethical research conduct in higher education.

Discussion/Conclusions/Contributions: It is concluded that virtue ethics offers a broader vision for understanding and promoting SI in the university/higher education. The application of the quadruple helix model and a system of mentoring for a more humane and comprehensive implementation of SI is proposed, encompassing normative, motivational, and epistemological aspects. This is a contribution of paradigm shift, towards a holistic understanding of human-centered SI, with the promotion of a culture of ethical and responsible research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad Miguélez, Begoña. 2016. “Investigación social cualitativa y dilemas éticos: de la ética vacía a la ética situada.” EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales 34: 101-20. https://doi.org/10.5944/empiria.34.2016.16524

Anderson, Melissa, Brian Martinson y Raymond De Vries. 2007. “Normative dissonance in science: Results from a national survey of U.S. scientists.” Journal of Empirical Research on Human Research Ethics 2, no. 4: 3-14. https://doi.org/10.1525/jer.2007.2.4.3

Arellano Hernández, Antonio. 2018. “Ética e investigación Universitaria: la política de la integridad científica Universitaria en la UAEM.” En Ética de la Investigación científica, humanística, tecnológica y artística Universitarias, editado por Antonio Arellano Hernández, et al. (pp. 13-36).

Aristóteles. 2018. Ética a Nicómaco. Traducido por María Araújo y Julián Marías. 11a edición. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Arroyo Hernández, Hugo y Anibal Caballero Ortiz. 2014. “Mentoría en la formación de investigadores”. Imbiomed 19, no. 1: 1.

Banks, Sarah. 2018. “Cultivating Researcher Integrity: Virtue-Based Approaches to Research Ethics”. En Virtue Ethics in the Conduct and Governance of Social Science Research, editado por Nathan Emmerich (pp. 21-44). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2398-601820180000003002

Beauchamp, Tom. 2020. “The Origins and Drafting of the Belmont Report.” Perspectives in Biology and Medicine 63, no. 2: 240-50. https://doi.org/10.1353/pbm.2020.0016

Boff, Leonardo. 2004. Ética planetaria: para un consenso mínimo entre los humanos. México: Ediciones Dabar.

Casado, María, Miquel Martínez y Maria do Céu Patrão Neves. 2018. “Declaración sobre ética e integridad en la docencia universitaria.” FEM: Revista de la Fundación Educación Médica 21, no. 2: 65-74. https://dx.doi.org/10.33588/fem.212.941

Colciencias. 2018. Política de Ética de la Investigación, Bioética e Integridad Científica. Colombia: Colciencias. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/PDF%20Pol%C3%ADtica.pdf

Cuevas Silva, Juan María, Giovane Mendieta Izquierdo y Almudena García Manso. 2017. “Bioeditorial: Bioética e Integridad Científica.” Revista Latinoamericana de Bioética 18, no. 34-1: 6-17. https://doi.org/10.18359/rlbi.3213

de Lecuona, Itziar. 2020. “La integridad científica en las instituciones de educación superior en el siglo XXI.” Dilemata 31: 95-107. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000332/660

De Winter, Jan y Laszlo Kosolosky. 2013. “The epistemic integrity of scientific research.” Science and Engineering Ethics 19, no. 3: 757-74. https://doi.org/10.1007/s11948-012-9394-3

Douglas, Heather E. 2016. “Values in Science”. En Oxford Handbook of Philosophy of Science, editado por Paul Humphreys (pp. 609-30).

DuBois, James M., Debie A. Schilling, Elizabeth Heitman, Nicholas H. Steneck y Alexander A. Kon. 2010. “Instruction in the Responsible Conduct of Research: An Inventory of Programs and Materials within CTSAs.” Clinical and Translational Science 3, no. 3: 109-11. https://doi.org/10.1111/j.1752-8062.2010.00193.x

Espinoza, Eleonora y Jackeline Alger. 2014. Integridad científica: fortaleciendo la investigación desde la ética. Revista Médicha de Honduras 82, no. 3: 126-8.

Farieta, Alejandro. 2015. “Aproximaciones éticas al problema del free rider: consecuencialismo, deontología y ética de la virtud.” Discusiones Filosóficas 16, no. 27: 147-61. https://doi.org/10.17151/difil.2015.16.27.9

Ferreira Barbosa, Quésia, Camila Serra Rodrigues y Maria Rita Carvalho Garbi Novaes. 2019. “La integridad científica en la educación de profesionales de la salud.” Revista Bioética 27, no. 1: 120-6. https://10.1590/1983-80422019271294

Garcés Giraldo, Luis Fernando. 2015. “La virtud aristotélica como camino de excelencia humana y las acciones para alcanzarla.” Discusiones Filosóficas 16, no. 27: 127-46. https://doi.org/10.17151/difil.2015.16.27.8

García Jiménez, Leonarda. 2008. “Aproximación epistemológica al concepto de ciencia: una propuesta básica a partir de Kuhn, Popper, Lakatos y Feyerabend.” Andamios 4, no. 8: 185-202. https://doi.org/10.29092/uacm.v4i8.307

Gibbons, Michael, Camille Limoges, Helga Nowotny, Simon Schwartzman, Peter Scott y Martin Trow. 1994. The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. Reino Unido: SAGE.

Habermas, Jürgen. 2000. Aclaraciones a la ética del discurso. Madrid: Trotta.

Horn, Lyn, Sandra Alba, Gowri Gopalakrishna, Sabine Kleinert, Francis Kombe, James V. Lavery y Retha G. Visagie. 2023. “The Cape Town Statement on Fairness, Equity and Diversity in Research.” Nature 615, no. 7954: 790-93. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00855-y

Jiménez Chaves, Viviana. 2015. “La importancia del mentor en la formación del investigador.” ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades 2, no. 1: 1-15. https://doi.org/10.30545/academo.2018.ene-jun.1

LERU. 2023. Towards a Research Integrity Culture at Universities: From Recommendations to Implementation. LERU. https://www.leru.org/publications/towards-a-research-integrity-culture-at-universities-from-recommendations-to-implementation

MacIntyre, Alasdair C. 2007. After virtue: a study in moral theory. 3era ed. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Martinson, Brian, Melissa Anderson y Raymon de Vries. 2005. “Scientists behaving badly.” Nature 435, no. 7043: 737-8. https://doi.org/10.1038/435737a

Matsuura, Koichiro. (2006, 14 de octubre) ¿Para cuándo dejar el conocimiento? Lecturas Fin de semana. Bogotá: El Tiempo.

Miller, Katherine. 2008. “El concepto de la ciencia medieval no es una contradicción de términos.” Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades 117: 541-50. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i117.3370

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. 2022. Convocatoria de la asignación para la CTeI del SGR para la conformación de un listado de proyectos elegibles para el fortalecimiento de capacidades de innovación en el sector empresarial y el desarrollo y transferencia de tecnología con enfoque regional. https://minciencias.gov.co/convocatorias/plan-convocatorias-asctei-2021-2022/convocatoria-la-asignacion-para-la-ctei-del-sgr-13

Miranda, María Consuelo, Gloria Palma y Ernesto Jaramillo. 2006. “Comités de ética de investigación en humanos: el desafío de su fortalecimiento en Colombia.” Biomédica 26, no. 1: 138-144. https://doi.org/10.7705/biomedica.v26i1.1402

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2003. Responsible Research: A Systems Approach to Protecting Research Participants. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/10508

Ojeda de López, Juana, Johana Quintero y Ineida Machado. 2007. “La ética en la investigación.” Telos 9, no. 2: 345-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99318750010

Ortiz Millán, Gustavo. 2016. “Sobre la distinción entre ética y moral.” Isonomía 45: 113-39. https://doi.org/10.5347/45.2016.60

Pantoja Vargas, Luis. 2012. “Deontología y código deontológico del educador social.” Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria 19: 65-79. https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.19.05

Parra Rozo, Omar. 2007. “La investigación es un placer.” Aquichan 7, no. 1: 85-99. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972007000100008&lng=en&tlng=es

Patrão Neves, Maria do Céu. 2018. “On (scientific) integrity: conceptual clarification.” Medicine, Health Care, and Philosophy 21, no. 2: 181-7. https://doi.org/10.1007/s11019-017-9796-8

Pereira, Lilia, Jazmín Díaz, Morela Pereira y Wendolin Suárez. 2008. “Influencia del modelo burocrático-populista en la gestión de la investigación: caso Universidad del Zulia.” Revista de Ciencias Sociales 14, no. 3: 614-31. https://doi.org/10.31876/rcs.v14i3.25422

Piedra Valdez, José. 2022. Integridad y corrupción: La ética en el ámbito universitario. Universidad del Pacífico.

Rawls, John. 1999. A Theory of Justice. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.

Reale, Giovane y Dario Antiseri. 2010a. Historia del pensamiento filosófico y científico (tomo I). Barcelona: Herder.

Reale, Giovane y Dario Antiseri. 2010b. Historia del pensamiento filosófico y científico (tomo II). Barcelona: Herder.

Reale, Giovane y Dario Antiseri. 2010c. Historia del pensamiento filosófico y científico (tomo III). Barcelona: Herder.

Rest, James. 1986. Moral development: Advances in research and theory. Praeger Publishers.

Salazar Raymond, María Belén, María de Fátima Icaza Guevara y Oscar José Alejo Machado. 2018. “La importancia de la ética en la investigación.” Revista Universidad y Sociedad 10, no. 1: 305-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000100305&lng=es&tlng=es

Science Europe Working Group on Research Integrity. 2015. Seven Reasons to Care About Integrity in Research. Science Europe Office. https://www.scienceeurope.org/media/42sphgqt/20150617_seven-reasons_web2_final.pdf

Silva Salazar, Steven, María Piedad Villaveces Niño, Daniela Chavarro Fonseca, Paula Andrea Mina Villamil, Laura Giraldo Martínez, Catalina Fernández Olarte, Claudia María Villa García y Juan Carlos Meza Martínez. 2021. Integridad científica. Bases conceptuales y metodológicas para la definición y el diseño de un sistema de integridad científica. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander Von Humboldt, Asociación Colombiana para el Avance de la Ciencia. http://repository.humboldt.org.co/handle/20.500.11761/35824

Siurana Aparisi, Juan Carlos. 2010. “Los principios de la bioética y el surgimiento de una bioética intercultural.” Veritas 22: 121-57. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732010000100006

Taggart, Gabel y Jen Zenor. 2022. “Evaluation as a moral practice: The case of virtue ethics.” Evaluation and Program Planning 94: 1-8. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2022.102140

The National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research. 1979. The Belmont Report. U.S. Department of health & Human Services (HHS). https://www.hhs.gov/ohrp/sites/default/files/the-belmont-report-508c_FINAL.pdf

The Office of Research Integrity. 2011. RRI Program. https://ori.hhs.gov/rri-program

The Office of Research Integrity. 2023. Historical Background ORI. The Office of Research Integrity. https://ori.hhs.gov/historical-background

Unesco. 2006. Guía N°2. Funcionamiento de los comités de bioética: Procedimientos y políticas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147392_spa

United States Holocaust Memorial Museum. s. f. The Nuremberg Code. Holocaust Encyclopedia. https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/the-nuremberg-code

World Medical Association. 1964. Declaration of Helsinki 1964. Recommendations guiding doctors in clinical research. https://www.wma.net/what-we-do/medical-ethics/declaration-of-helsinki/doh-jun1964/

World Medical Association. 2013. Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial 2013. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. World Medical Association. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Published

2023-12-30

How to Cite

Agudelo-Grajales, D., Trujillo-Trujillo, C. C., Londoño-Calero, S. L., Barrios-Méndez, A. R., Bernal-Camargo, D. R., Pérez-Carreño, J. G., & Trillos-Peña, C. E. (2023). Recommendations for shaping a paradigm of scientific integrity from virtue ethics in higher education. Revista Colombiana De Bioética, 18(2). https://doi.org/10.18270/rcb.v18i2.4406

Issue

Section

Original articles