Analysis of the upper educational offer of university marketing undergraduates in Colombia, en 2017

Authors

  • Juan David Rueda Vega, Sr.
  • Mario Andrés Robert González, Sr. Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia
  • Antonio Alonso González, Sr. Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia
  • Iulderc Collazos Hernández, Sr. Asociación de Programas de Mercadeo – ASPROMER, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v14i26.2627

Keywords:

Marketing, Market, Grade, Colombia

Abstract

The present research was a joint project carried out in 2017 by students of the Marketing and International Business Program of Sergio Arboleda University belonging to the Young Marketeers' Research Group – YMRG, in collaboration with board members of the Association of Marketing Programs – ASPROMER, which accounts 47% of the active programs in Colombia as members of the association. The main objective was to carry out a study and analysis of the current state of the educational offer for undergraduate programs in the marketing and related areas through secondary data from the Colombian Higher Education Information System - SNIES and ASPROMER databases.

The study was divided into two parts. The first one, dedicated to the Structural Analysis of the marketing and related programs in Colombia, allowed to identify in the SNIES 82 university programs, of 

Reportes de Caso

ANÁLISIS DE LA OFERTA EDUCATIVA SUPERIOR DE PREGRADOS UNIVERSITARIOS DE MARKETING EN COLOMBIA, EN 2017.

ANALYSIS OF THE UPPER EDUCATIONAL OFFER OF UNIVERSITY MARKETING UNDERGRADUATES IN COLOMBIA, EN 2017.

Juan David Rueda Vega [1] juand.rueda@correo.usa.edu.co
Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia

Mario Andrés Robert González [2] mario.robert@correo.usa.edu.co
Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia

Antonio Alonso González [3] antonio.alonso@usa.edu.co
Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia

Ver todos los autores      

Recepción: 20 Marzo 2018

Aprobación: 15 Junio 2018

Resumen: La presente investigación, se desarrolló como un proyecto conjunto realizado en 2017, por estudiantes del programa de Marketing y Negocios Internacionales de la Universidad Sergio Arboleda, pertenecientes al semillero Young Marketeers’ Research Group – YMRG, y directivos de la Asociación de Programas de Mercadeo (ASPROMER), contando dicha entidad como asociados, con el 47% de participación de los programas de pregrado activos en marketing, en Colombia. El objetivo de la investigación, fue el realizar un estudio y análisis del estado de la oferta educativa de programas de pregrado del área de marketing y afines, a través de datos secundarios provenientes del Sistema Nacional de Información de la Educación Superior – SNIES y bases de datos de ASPROMER.

El estudio se dividió en dos partes. La primera, dedicada al Análisis Estructural de los programas de marketing y afines en Colombia, permitió identificar en el SNIES, 82 programas universitarios, de los que 71 se encuentran activos y 11 inactivos, contando dichos programas con un amplio rango de valores de matrícula, concentrándose la mayoría de los programas en el segmento bajo y medio de hasta $5’000.000 COP, y localizándose 4 programas en el segmento premium por encima de $8’000.000 COP. La concentración geográfica de la oferta académica de dichos programas, también se detectó como muy localizada en 5 ciudades: Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla y Bucaramanga, concentrándose en estas 5 ciudades 54 de los 82 programas estudiados. Adicionalmente, un 87% de estos programas se ofrecían de manera presencial, y tan solo 13% en metodología virtual, siendo la duración de dichos programas de nueve semestres en su mayoría. En la segunda parte del estudio, dedicada al Análisis de Tendencias y Enfoques Conceptuales en los Contenidos, se utilizaron dos documentos desarrollados por investigadores de la Asociación de Programas de Mercadeo para identificar cuáles están siendo las generalidades y enfoques conceptuales de los diferentes programas de marketing y afines.

Palabras clave: Mercadeo, Marketing, Mercadotecnia, Mercadología, Pregrado, Colombia.

Abstract: The present research was a joint project carried out in 2017 by students of the Marketing and International Business Program of Sergio Arboleda University belonging to the Young Marketeers' Research Group – YMRG, in collaboration with board members of the Association of Marketing Programs – ASPROMER, which accounts 47% of the active programs in Colombia as members of the association. The main objective was to carry out a study and analysis of the current state of the educational offer for undergraduate programs in the marketing and related areas through secondary data from the Colombian Higher Education Information System - SNIES and ASPROMER databases.

The study was divided into two parts. The first one, dedicated to the Structural Analysis of the marketing and related programs in Colombia, allowed to identify in the SNIES 82 university programs, of which 72 are active and 10 inactive, with a wide range of enrollment values, concentrating for most of the programs values ​​in the low and middle segment of up to COP $ 5 '000,000, and identifying 4 programs located in the premium segment above COP $ 8’000,000. The geographical concentration of the academic offer of these programs was mainly localized in 5 cities: Bogota, Medellin, Cali, Barranquilla and Bucaramanga, constituting in these 5 cities 54 of the 82 programs studied. Additionally, 87% of these programs were offered face-to-face, and only 13% in virtual methodology, and duration of the programs is concentrated in nine semesters in its majority. In the second part of the study, dedicated to the Analysis of Trends and Conceptual Approach in the Contents, two documents developed by researchers from the Association of Marketing Programs were used to identify which are the generalities and conceptual approaches of the different marketing and related programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan David Rueda Vega, Sr.

Student of the Marketing and International Business Program, International School of Administration and Marketing - EIAM Universidad Sergio Arboleda

Mario Andrés Robert González, Sr., Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia

Student of the Marketing and International Business Program, International School of Administration and Marketing - EIAM Universidad Sergio Arboleda

Antonio Alonso González, Sr., Escuela Internacional de Administración y Marketing – EIAM Universidad Sergio Arboleda, Colombia

Academic Dean of Marketing and International Business, International School of Administration and Marketing - EIAM Universidad Sergio Arboleda, President of the Association of Marketing Programs - ASPROMER

References

Alonso, A. (2017). New Marketing Trends in Economic and Administrative Sciences. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 13(25):5-6. ISSN: 2248-6011

Alonso, A. Palacios, L. A., Rueda, C. y Peris, M. (2017). Collaborative networks between Colombian Universities and population at risk of social exclusion: The Sergio Arboleda University experience. En Peris-Ortiz, M., Teulon, F., & Bonet-Fernandez, D. (Eds.) Social Entrepreneurship in Non-profit and Profit Activities. Theoretical and Empirical Landscape (pp. 65-72). Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-50850-4

Alonso, A., Díaz, A., & Peris, M. (2016). Enhancement of Entrepreneurship in Colombian Universities: Competence Approach Plus Personalized Advice (CAPPA) Model. En Peris-Ortiz, M., Gómez, J. A., Vélez-Torres, F. y Rueda-Armengot, C. (Eds.) Education Tools for Entrepreneurship (pp. 101-112). Springer International Publishing, ISBN: 978-3-319-24655-0

Alonso, A., Plata, D., Peris, M., y Rueda, C. (2017). Entrepreneurial Initiatives in Colombian Universities: The Innovation, Entrepreneurship and Business Center of Sergio Arboleda University. En Peris-Ortiz, M., Gómez, J. A., Merigó-Lindahl, J. M., & Rueda-Armengot, C. (Eds.) Entrepreneurial Universities (pp. 151-163). Springer International Publishing. ISBN: 978-3-319-47949-1

ASPROMER (2017). Asociación de Programas de Mercadeo – ASPROMER. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://aspromer.com/index.php/nosotros#qui%C3%A9nes-somos

Banco Mundial (2003). La educación terciaria en Colombia. Preparar el terreno para su reforma, Washington. Estudio del Banco Mundial.

Benítez, O. K., Botero, R., & Alonso, A. (2017). Simuladores de negocios para el programa de Marketing como herramienta de aprendizaje y construcción de habilidades gerenciales. Revista Civilizar de Empresa y Economía, 7(12), 125-142.

Cortés, C., Sánchez, S. & Alonso, A. (2016). La marca personal como elemento decisorio de un buen maestro. Revista Libre Empresa, 13(2):73-83.

Guerrero, M. E. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta colombiana de psicología, 10(2), 190-192.

Gullotti, M. T. (2000). ¿Dónde Estudiar? Mercadotecnia en la Educación Superior Privada. Working Paper. Universidad Autónoma del Yucatán

Lozano, A., Cardozo, J. M. & Alonso, A. (2017). Creación de normas de competencia laboral con la Universidad Sergio Arboleda. Revista Especializada en Tecnologías Transversales de la Organización - RETO, 4(4), 55-64.

Melo, L. A., Ramos, J. E., & Hernández, P. O. (2014). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Borradores de economía, 808(1), 2-9.

Páramo, D. (2002). Ingeniería de Mercados: Una Aproximación al Marketing de Hoy. Revista colombiana de Marketing, 3(5).

Pérez, C., Sánchez, J. & Ariza, J. (2017). Estudio Comparativo de Programas de Mercadeo y Afines asociados a ASPROMER. Bogotá: Asociación de Programas de Mercadeo – ASPROMER.

Pinzón, L. L. (2015), Diagnóstico Comparativo Programas de Mercadeo inscritos en ASPROMER al 2015. Bogotá: Asociación de Programas de Mercadeo ASPROMER.

Velásquez, J. E., Carvajal, M.C., & Alonso, A. (2017). Implicaciones del uso del personal branding en el profesorado de educación superior. Revista Libre Empresa, 14(2): 131-148. ISSN: 1657-2815

Zeithaml, C. P., & Zeithaml, V. A. (1984). Environmental management: revising the marketing perspective. The Journal of Marketing, 46-53.

Published

2018-06-15

How to Cite

Rueda Vega, J. D., Robert González, M. A., Alonso González, A., & Collazos Hernández, I. (2018). Analysis of the upper educational offer of university marketing undergraduates in Colombia, en 2017. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 14(26). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v14i26.2627

Issue

Section

Articles
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views