A look at the learnings of the new business networking associations
the case of BNI Chile
DOI:
https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v15i28.2673Keywords:
Business Networking, Social networks, Cultural Innovation, Technology transfer, Relations between GroupsAbstract
The network model developed in the field of new business management corresponds to those called fifth generation, which basically refer to the fact that learning takes place “within and between” companies and that innovation is fundamentally a distributed process in network. In this regard, BNI (Business Network International), is a worldwide organization that promotes networked business work and bases its work on values such as reciprocity and trust among its members and fundamentally on the business reference, and which has had in Chile a significant development in recent times. The present research work, through a case study analysis in Chile, seeks to investigate the individual and group learning developed by companies, who decided to integrate cooperation networks, trying to increase information in an area of business management, still unknown. The investigation assumes by way of hypothesis that Chilean entrepreneurs who enter BNI, obtain in these groups, higher learning and benefits, than they would receive individually under a traditional business scheme. This research was developed through the application of a closed Likert questionnaire, to 74 users of the model in Chile, to try to verify the hypothesis. As a result, it is noted that this type of network models, although they are developed from an Anglo-Saxon cultural context, where values such as reciprocity and trust are widely rooted, are currently installed with increasing success among entrepreneurs in Chile, generating not only a cultural change in the way of doing business, but also, strengthening both the economic capital and its social capital.
Downloads
References
BNI. (2019). Disponible en www.bni.com.
CASTELLS, M. (2010). Globalización e identidad. En Quaderns de la Mediterrània 14, 2010, 254-262, disponible en https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/14/qm14_pdf_esp/14.pdf. Consultado el día 12 de febrero de 2019.
CASTAÑEDA, D.I., & PÉREZ, A.M. (2005). ¿Cómo se produce el aprendizaje individual en el aprendizaje organizacional? Una explicación más allá del proceso de intuir. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional. (24), p. 1-15.
CASTRO, F. (2018). Propuesta de modelo de gestión de innovación para una empresa de ventas al consumidor final. Revista Lasallista de Investigación. Vol. 15 No 1 - 2018 - Págs. 75 – 89.
CHESBROUGH, H. W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press.
CHESBROUGH, H. W. (2006). Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Boston, Massachusetts: Harvard Business Schools Press.
CHIARONI, D., CHIESA, V., & FRATTINI, F. (2010). Unravelling the process from Closed to Open Innovation: evidence from mature, asset-intensive industries. En R&D Management, v.40(3), p. 222-245.
COMISIÓN DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS. (2004). Plan de acción: El programa europeo en favor del espíritu empresarial. Bruselas, Bélgica: COM.
CONDE, Y. A. & CASTAÑEDA, D. I. (2013). Indicadores de aprendizaje organizacional en grupos de investigación Universitaria. En Diversitas: Perspectivas en Psicología. Vol. 10, núm. 1, 2014, p. 45-56. Universidad Santo Tomás. Bogotá, Colombia.
ECHEVERRIA, R. (2013). La empresa emergente, La confianza y los desafíos de la transformación. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica. S. A.
EICHHOLZ, J. C. (2015). Capacidad Adaptativa. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.
FRANCO, A. (2017). Propuesta de modelo de gestión de innovación para una empresa de ventas al consumidor final. Tesis de grado en Maestría en Gestión Tecnológica. Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín, Colombia.
FURGUERLE, J., RANGEL, G., & BASTIDAS, G. (2018). Apreciaciones sobre la quinta disciplina en la construcción de organizaciones educativas inteligentes. En Revista Actualidades Investigativas en Educación. Volumen 18, Número 3, p. 1-17.
GIBB, J. R. (1982): Manual de dinámica de grupo. Buenos Aires: Humanitas.
GOLEMAN, D. (2013). Liderazgo. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona, España: Ediciones B, S. A.
HERNÁNDEZ, S. N. & SÁNCHEZ, K. Y. (2017). Innovación y competitividad: micro y pequeñas empresas del sector agroindustrial en Cúcuta. Revista Investigación Desarrollo e Innovación. N° 8(1), 23-33.
HOBDAY, M. (2005). Firm-level innovation models: Perspectives on research in developed and developing countries. In Technology Analysis & Strategic Management. Vol. 17, n° 2, p. 121-146.
JARDÓN, C. M. (2011). Innovación empresarial y territorio: Una aplicación a Vigo y su área de influencia. EURE (Santiago). vol.37 no.112 Santiago set. 2011.
KLINE, S., & ROSENBERG, N. (1986). An overview of innovation. En The positive sum stratey: Harnessing tecnology for economic growth. Washington, D. C.: Editado por Landau, R. & Rosenberg, N. p. 275-305.
LODOÑO, I. A., BRAVO, E. R., ROMERO, E., & ARENAS, P. (2017). Revisión bibliométrica de las prácticas de Networking en la Innovación Abierta. ALTEC.
LLOYD, L., MULLER, K., WALL, S. (2002). Innovation and educational policy in SMEs: A czech perspective. En Education & Training, 44 (8-9), p. 378-387.
MARTÍNEZ, C. (2018). BNI Negocios: Una nueva forma de hacer negocios llega a Chile. Infogate.
MAXWELL, J. C. (2012). Capacitación 101. New York: Grupo Nelson.
OCDE (2005). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. 3ª ed., OCDE y EUROSTAT, París.
PEÑUELA, A., & ALVAREZ, L. (2005). Complejidad: Grupos y Procesos de Comunicación. Revista Razón y palabra. N° 46.
ROTHWELL, R. (1994): Towards the fifth-generation innovation process. En International Marketing Review, vol. 11, nº 1, p. 7-31.
SÁNCHEZ P.A.; CEBALLOS, F; SÁNCHEZ TORRES, G. (2015). Análisis del proceso productivo de una empresa de confecciones: modelación y simulación. Ciencia e Ingeniería Neogranadina. 25(2), p. 137-150, DOI: http://dx.doi. org/10.18359/rcin.1436
SENGE, P. M. (2012). La quinta disciplina: El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica. S. A.
SERVICIOS DE IMPUESTOS INTERNOS SII. (2019). Disponible en http://www.sii.cl/contribuyentes/empresas_por_tamano/pymes.pdf
SILVA, G. (2008). La Teoría del Conflicto. Un marco teórico necesario. Prolegómenos. Derechos y Valores. vol. XI, núm. 22, p. 29-43. Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, Colombia.
TOFFER, A. (1990). El cambio del poder: New York: Bantram Books.
ULLOA, A. (1998). La Comunicación, más que una habilidad para el trabajo de grupo. Revista Razón y Palabra. Suplemento Especial, Año 3, enero-marzo 1998
VIDAL, S., & FUERTES, M. T. (2013). La dinámica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la Comunicación. Revista de Comunicación Vivat Academia. Año 15, núm. 123, p. 1-12.
VINDING, A. (2006). Absorptive capacity and innovative performance: a human capital approach. En Economics of Innovation and New Technology. Vol. 15(4/5), p. 507-517.
YÁÑEZ, R., AHUMADA, L., & COVA, F. (2006). Confianza y desconfianza: dos factores necesarios para el desarrollo de la confianza social. Universitas Psychologica. vol. 5, núm. 1, p. 9-20. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Universidad El Bosque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors when they send their articles for evaluation certify originality and transfer the proprietary rights to the Journal
Latin American notebooks Administration, University El Bosque, for dissemination in print and / or electronic. But scientific evidence, originality, content of the documents are the exclusive and sole responsibility of the authors.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |