A look at the learnings of the new business networking associations

the case of BNI Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v15i28.2673

Keywords:

Business Networking, Social networks, Cultural Innovation, Technology transfer, Relations between Groups

Abstract

The network model developed in the field of new business management corresponds to those called fifth generation, which basically refer to the fact that learning takes place “within and between” companies and that innovation is fundamentally a distributed process in network. In this regard, BNI (Business Network International), is a worldwide organization that promotes networked business work and bases its work on values ​​such as reciprocity and trust among its members and fundamentally on the business reference, and which has had in Chile a significant development in recent times. The present research work, through a case study analysis in Chile, seeks to investigate the individual and group learning developed by companies, who decided to integrate cooperation networks, trying to increase information in an area of ​​business management, still unknown. The investigation assumes by way of hypothesis that Chilean entrepreneurs who enter BNI, obtain in these groups, higher learning and benefits, than they would receive individually under a traditional business scheme. This research was developed through the application of a closed Likert questionnaire, to 74 users of the model in Chile, to try to verify the hypothesis. As a result, it is noted that this type of network models, although they are developed from an Anglo-Saxon cultural context, where values ​​such as reciprocity and trust are widely rooted, are currently installed with increasing success among entrepreneurs in Chile, generating not only a cultural change in the way of doing business, but also, strengthening both the economic capital and its social capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christian Quinteros Flores, Dr., Universidad Tecnológica de Chile INACAP., Chile

Social Worker University of Valparaíso, Master in Political Science University of Chile, PhD in Territorial Planning and Sustainable Development, National University of Cuyo. Academic and researcher of the Technological University of Chile INACAP.

Luis Yañeez Diaz, Sr., Universidad Tecnológica de Chile INACAP, Chile

Industrial Civil Engineer Universidad Federico Santa Maria, MBA University of Chile, Academician of the Technological University of Chile
INACAP

References

ÁLVAREZ, E & BERNAL, C. (2017). Modelo de Innovación Abierta: Énfasis en el Potencial Humano. Información tecnológica, 28(1), 65-76. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000100007

BNI. (2019). Disponible en www.bni.com.

CASTELLS, M. (2010). Globalización e identidad. En Quaderns de la Mediterrània 14, 2010, 254-262, disponible en https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/14/qm14_pdf_esp/14.pdf. Consultado el día 12 de febrero de 2019.

CASTAÑEDA, D.I., & PÉREZ, A.M. (2005). ¿Cómo se produce el aprendizaje individual en el aprendizaje organizacional? Una explicación más allá del proceso de intuir. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional. (24), p. 1-15.

CASTRO, F. (2018). Propuesta de modelo de gestión de innovación para una empresa de ventas al consumidor final. Revista Lasallista de Investigación. Vol. 15 No 1 - 2018 - Págs. 75 – 89.

CHESBROUGH, H. W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press.

CHESBROUGH, H. W. (2006). Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Boston, Massachusetts: Harvard Business Schools Press.

CHIARONI, D., CHIESA, V., & FRATTINI, F. (2010). Unravelling the process from Closed to Open Innovation: evidence from mature, asset-intensive industries. En R&D Management, v.40(3), p. 222-245.

COMISIÓN DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS. (2004). Plan de acción: El programa europeo en favor del espíritu empresarial. Bruselas, Bélgica: COM.

CONDE, Y. A. & CASTAÑEDA, D. I. (2013). Indicadores de aprendizaje organizacional en grupos de investigación Universitaria. En Diversitas: Perspectivas en Psicología. Vol. 10, núm. 1, 2014, p. 45-56. Universidad Santo Tomás. Bogotá, Colombia.

ECHEVERRIA, R. (2013). La empresa emergente, La confianza y los desafíos de la transformación. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica. S. A.

EICHHOLZ, J. C. (2015). Capacidad Adaptativa. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.

FRANCO, A. (2017). Propuesta de modelo de gestión de innovación para una empresa de ventas al consumidor final. Tesis de grado en Maestría en Gestión Tecnológica. Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín, Colombia.

FURGUERLE, J., RANGEL, G., & BASTIDAS, G. (2018). Apreciaciones sobre la quinta disciplina en la construcción de organizaciones educativas inteligentes. En Revista Actualidades Investigativas en Educación. Volumen 18, Número 3, p. 1-17.

GIBB, J. R. (1982): Manual de dinámica de grupo. Buenos Aires: Humanitas.

GOLEMAN, D. (2013). Liderazgo. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona, España: Ediciones B, S. A.

HERNÁNDEZ, S. N. & SÁNCHEZ, K. Y. (2017). Innovación y competitividad: micro y pequeñas empresas del sector agroindustrial en Cúcuta. Revista Investigación Desarrollo e Innovación. N° 8(1), 23-33.

HOBDAY, M. (2005). Firm-level innovation models: Perspectives on research in developed and developing countries. In Technology Analysis & Strategic Management. Vol. 17, n° 2, p. 121-146.

JARDÓN, C. M. (2011). Innovación empresarial y territorio: Una aplicación a Vigo y su área de influencia. EURE (Santiago). vol.37 no.112 Santiago set. 2011.

KLINE, S., & ROSENBERG, N. (1986). An overview of innovation. En The positive sum stratey: Harnessing tecnology for economic growth. Washington, D. C.: Editado por Landau, R. & Rosenberg, N. p. 275-305.

LODOÑO, I. A., BRAVO, E. R., ROMERO, E., & ARENAS, P. (2017). Revisión bibliométrica de las prácticas de Networking en la Innovación Abierta. ALTEC.

LLOYD, L., MULLER, K., WALL, S. (2002). Innovation and educational policy in SMEs: A czech perspective. En Education & Training, 44 (8-9), p. 378-387.

MARTÍNEZ, C. (2018). BNI Negocios: Una nueva forma de hacer negocios llega a Chile. Infogate.

MAXWELL, J. C. (2012). Capacitación 101. New York: Grupo Nelson.

OCDE (2005). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. 3ª ed., OCDE y EUROSTAT, París.

PEÑUELA, A., & ALVAREZ, L. (2005). Complejidad: Grupos y Procesos de Comunicación. Revista Razón y palabra. N° 46.

ROTHWELL, R. (1994): Towards the fifth-generation innovation process. En International Marketing Review, vol. 11, nº 1, p. 7-31.

SÁNCHEZ P.A.; CEBALLOS, F; SÁNCHEZ TORRES, G. (2015). Análisis del proceso productivo de una empresa de confecciones: modelación y simulación. Ciencia e Ingeniería Neogranadina. 25(2), p. 137-150, DOI: http://dx.doi. org/10.18359/rcin.1436

SENGE, P. M. (2012). La quinta disciplina: El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica. S. A.

SERVICIOS DE IMPUESTOS INTERNOS SII. (2019). Disponible en http://www.sii.cl/contribuyentes/empresas_por_tamano/pymes.pdf

SILVA, G. (2008). La Teoría del Conflicto. Un marco teórico necesario. Prolegómenos. Derechos y Valores. vol. XI, núm. 22, p. 29-43. Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, Colombia.

TOFFER, A. (1990). El cambio del poder: New York: Bantram Books.

ULLOA, A. (1998). La Comunicación, más que una habilidad para el trabajo de grupo. Revista Razón y Palabra. Suplemento Especial, Año 3, enero-marzo 1998

VIDAL, S., & FUERTES, M. T. (2013). La dinámica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la Comunicación. Revista de Comunicación Vivat Academia. Año 15, núm. 123, p. 1-12.

VINDING, A. (2006). Absorptive capacity and innovative performance: a human capital approach. En Economics of Innovation and New Technology. Vol. 15(4/5), p. 507-517.

YÁÑEZ, R., AHUMADA, L., & COVA, F. (2006). Confianza y desconfianza: dos factores necesarios para el desarrollo de la confianza social. Universitas Psychologica. vol. 5, núm. 1, p. 9-20. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.

Published

2019-06-03

How to Cite

Flores, C. Q., & Yañeez Diaz, L. (2019). A look at the learnings of the new business networking associations: the case of BNI Chile. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 15(28). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v15i28.2673
Crossref Cited-by logo