Higher education and its impact on the generation of entrepreneurship

the case of the National Sports School

Authors

  • Luis Enrique David Tenorio IU Escuela Nacional del Deporte

DOI:

https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v17i33.3742

Keywords:

Competences, company, education, environment, student

Abstract

Entrepreneurship constitutes one of the development pillars of any economy, the foregoing due to the development and creation of companies with micro, small and medium sizes, called MiPyMes, which constitute the largest participation in the conformation of the business fabric, creating jobs and wealth for its generators, this perception leads to countries such as Colombia, being a developing economy, generating more spaces for the promotion of entrepreneurship, with universities being one of these.

The objective of this research is to show what impact university education generates on the creation of entrepreneurship by analyzing the environment in which the student finds himself, his vision of the future and the skills developed around entrepreneurship.

For the above, a descriptive methodology was used from the participation of the institution in the GLOBAL ENTREPRENEURSHIP SURVEY STUDENT'S SPIRIT (GUESSS), with a non-probabilistic sampling for convenience, given the difficulties presented by the suspension of face-to-face classes, with the participation of 152 people between students and graduates of the three faculties of the institution.

The main result was the positive participation that higher education can have in the generation of entrepreneurship by creating a positive environment for it, strengthening entrepreneurial skills and bringing the student closer to entrepreneurship, creating a positive perception of it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atienza, M.; Lufín, M., y Romaní, G. (2016). Un análisis espacial del emprendimiento en Chile. Más no siempre es mejor. EURE, 42(127).

Audretsch, D. B. (2009). The Entrepreneurial Society. The Journal of Technology Transfer, 34(3), 245-254

Audretsch, D. B., Heger, D., & Veith, T. (2015). Infrastructure and entrepreneurship. Small Business Economics, 44(2), 219-230.

Bucardo, C. A., Saavedra, G. M. L., & Camarena, A. M. E. (2015). Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedores y empresarios. Suma de Negocios, 6(13), 98-107.

Cantón, C. L. C. G., García, L. A., & González, M. de C. luit. (2014). El enfoque de competencias para formar emprendedores: evaluación del modelo de la Universidad Autónoma de Yucatán. Tec Empresarial, 8(2), 29-40.

Cardona, D., Rada, A. M., & Palma, H. G. H. (2017). Creación de empresa como pilar para el desarrollo social e integral de la región caribe: Apuntes críticos. Saber, ciencia y libertad, 12(1), 15.

Castillo, M. (2018). Factores clave en el desarrollo de la capacidad emprendedora de estudiantes universitarios.

Chaguay, L. A. L., & García, M. F. E. (2016). Espíritu emprendedor: actitud de cambio para la innovación y emprendimiento. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación. ISSN 2528-8083, 1(4), 31-35.

Duarte, T., & Tibana, M. R. (2009). Emprendimiento, una opción para el desarrollo. Scientia et technica, 15(43), 326-331.

Duran Sonia, Márceles Víctor y Parra Margel (2015) Potenciación de habilidades para el desarrollo de emprendedores exitosos en el contexto universitario. Revista Opción, Año 31, No. 77 (2015): 200 - 215 ISSN 1012-1587. Universidad Del Zulia. Maracaibo, Venezuela.

Durán Sonia. (2016) "La formación del emprendimiento un elemento en el contexto internacional" En: ed: Corporación Universitaria Latinoamericana. Barranquilla Colombia.

García, J. C. S., Caggiano, V., & Sánchez, B. H. (2011). Competencias emprendedoras en la educación universitaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología, 3(1), 19-28.

García-Cabrera, A. M., Déniz-Déniz, M. D. L. C., & Cuéllar-Molina, D. G. (2015). Inteligência emocional e empreendimento: possíveis linhas de trabalho. Cuadernos de Administración, 28(51), 65-101.

Guerrero, M., & Urbano, D. (2017). Emprendimiento e innovación: realidades y retos de las universidades españolas. Economía industrial, (404), 21-30.

Karlsson, C., & Warda, P. (2014). Entrepreneurship and innovation networks. Small Business Economics, 43(2), 393-398.

Leite, Emanuel Ferreira. O Fenômeno do Empreendedorismo. São Paulo: Editora Saraiva, 2012. 362 páginas.

Liargovas, P., & Repousis, S. (2013). Development Paths in the Knowledge Economy : Innovation and Entrepreneurship in Greece. Journal of the Knowledge Economy, 6(4), 1063-1077.

Marín, A., & Rivera, I. (2014). Revisión teórica y propuesta de estudio sobre el emprendimiento social y la innovación tecnológica. Acta Universitaria, 24(55), 48-58.

Martínez-Fierro, S., Biedma-Ferrer, J. M., & Ruiz-Navarro, J. (2015). Las condiciones del entorno emprendedor y el desarrollo económico: un análisis de los países GEM. Revista de Economía mundial, (41), 181-212.

Minniti, M. (2012). El emprendimiento y el crecimiento económico de las naciones. Economía industrial, 383 (1), 23-30.

Mok, K. H., & Yue, K. (2015). Promoting Entrepreneurship and Innovation in China: Transformations in University Curriculum and Research Capacity. En S. Schwartzman, P. Pillay, & R. Pinheiro (Eds.), Higher Education in the BRICS Contries (2015th ed., pp. 439-462). Springer Dordrecht Heidelberg New York London.

Paz, A., Prieto, R. & García, J. (2016). responsabilidad social como alianza para el desarrollo sostenible en empresas carboníferas. Libro: Energías Renovables y Redes Global de Conocimiento. Aportes de investigaciones. Servicio Nacional de Aprendizaje – SENA. Regional Guajira. P.p. 216-231.

Peprah, J. A., Afoakwah, C., & Koomson, I. (2015). Savings, entrepreneurial trait and self-employment: evidence from selected Ghanaian Universities. Journal of Global Entrepreneurship Reserch, 5(1), 1-17.

Qian, H., & Haynes, K. E. (2013). Beyond innovation: the Small Business Innovation Research program as entrepreneurship policy. The Journal of Technology Transfer, 39(4), 524-543

Ramos-Rodríguez, A. R., Martínez-Fierro, S., Medina-Garrido, J. A., & RuizNavarro, J. (2015). Global entrepreneurship monitor versus panel study of entrepreneurial dynamics: comparing their intellectual structures. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(3), 571-597.

Rodríguez Espinar, S. (2015). Los estudiantes universitarios de hoy: una visión multinivel. REDU. Revista de docencia universitaria, 13(2), 91-124.

Romero, A., y Milone, M. (2016). El emprendimiento en España: Intención emprendedora, motivaciones y obstáculos. View at Publisher. Journal Globalization, Competitiveness and Governability, 10(1).

Sáenz, N., y López, A. (2015). Las competencias de emprendimiento social, Coems: Aproximación a través de programas de formación universitaria en Iberoamérica. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, (119).

Salazar, M. E. S., & González, M. F. G. (2018). Enseñanza del emprendimiento en la educación superior: ¿Metodología o modelo? Revista Escuela de Administración de Negocios, (85), 125-142.

Sanabria-Rangel, P. E., Morales-Rubiano, M. E., & Ortiz-Riaga, C. (2015). Interacción universidad y entorno: marco para el emprendimiento. Educación y educadores, 18(1), 111-134.

Sánchez-Fernández, María Dolores, Vargas Sánchez, Alfonso y Remoaldo, Paula. Institucional context and hotel social responsibility. Kybernetes, 2014, 43, p. 413-426

Sepúlveda, C., y Reina, W. (2016). Sostenibilidad de los emprendimientos: Un análisis de los factores determinantes. Revista Venezolana de Gerencia, 21(73).

Silveira, Y.; Cabeza, D., y Fernández, V. (2016). Emprendimiento: Perspectiva cubana en la creación de empresas familiares. European Research on Management and Business Economics, 22, (2).

Van Auken, H. (2013). Influence of a culture-based entrepreneurship program on student interest in business ownership. International Entrepreneurship and Management Journal, 9(2) 261-272.

Vásquez, C. (2017). Educación para el emprendimiento en la universidad. Estudios de la Gestión: revista internacional de administración, (2), 121-147.

Wiger, N. P., Chapman, D. W., Baxter, A., & DeJaeghere, J. (2015). Context matters: A model of the factors associated with the effectiveness of youth entrepreneurship training. PROSPECTS, 45(4), 533-547.

Zambrano, S., y Suárez, M. (2016). Emprendimiento y empresarismo de la mujer en Latinoamérica. En: Saldaña, C., Mujeres humanistas a bordo. Ciudad de Guzmán: Acento Editores.

Published

2022-03-04

How to Cite

David Tenorio, L. E. (2022). Higher education and its impact on the generation of entrepreneurship : the case of the National Sports School. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 17(33). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v17i33.3742
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views