A look at sensory marketing on social media
Exploring the influence of sensory marketing on user experience in social media
DOI:
https://doi.org/10.18270/cuaderlam.4210Keywords:
Keywords: consumer; strategy; marketing; senses; advertising.Abstract
The purpose of this article is to study the role of sensory marketing in social networks as an influence on consumer decision-making; the objective is to make an exploratory look at the impact of promotional strategies that involve the five senses in digital environments. The research methodology was through triangulation, achieving results through quantitative surveys and qualitative tools that facilitated the reception of information between receivers (digital consumers) and senders (content developers) within online platforms. The findings reveal the importance of the visual and auditory senses and the poor focus content developers have had on the senses of touch, smell, and taste. As conclusions, it was identified that the digital consumer has the power and control to observe, listen and feel, through digital channels, so the message is not mandatory, nor demanding, it is sensory, establishing new opportunities, to implement strategies and tactics that integrate all the senses and improve the experience between the consumer and the brands.
Downloads
References
Acevedo, C., & Lopes, F. V. (2018). Os Efeitos do Marketing Sensorial Sobre a Experiência de Compra do Consumidor no Ponto de Venda. Revista Interdisciplinar de Marketing, 8(1), 51-67. https://doi.org/10.4025/rimar.v8i1.34590
Benedetti, A. (2015). Marketing en redes sociales: Detrás de escena. Editorial Amdia.
Bonadeo, M. J. (2005). Odotipo: historia natural del olfato y su función en la identidad de marca [Tesis doctoral, Universidad Austral]. Repositorio Institucional Universidad Austral. https://riu.austral.edu.ar/handle/123456789/311
Braidot, N. (2013). Cómo funciona tu cerebro para Dummies. Centro Libros PAPF.
Braidot, N. (2011). Neuromarketing en acción: ¿Por qué los clientes te engañan con otros si dicen que te gustan de ti? Ediciones Granica S. A.
Buck, L. & Axel, R. (1991). A novel multigene family may encode odorant receptors: a molecular basis for odor recognition. Cell, 65(1), 175-187.
Caldevilla, D. C. (2010). Las Redes Sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68.
Davies, T. (2016). Mind change: How digital technologies are leaving their mark on our brains. New media & society, 18(9), 2139–2141. https://doi.org/10.1177/1461444816652614
De Felipe, J. (2005). Cajal y sus dibujos: ciencia y arte. Arte y Neurología, 1(18), 213-230.
Elías-Zambrano, R. (2018). Digital advertising storytelling: consumer educommunication. IROCAMM-International Review of Communication And Marketing Mix, 1, 32-44. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2018.i1.02
Grisales, C., Hernández, E. y Montenegro, E. (2021). Percepción del consumidor sobre el impacto del merchandising olfativo como estrategia del marketing sensorial. Tendencias, 22(2), 1-25.
Grisales, C. P. (2019). El marketing olfativo como posicionamiento de marcas. Tendencias, 20(2), 69-92.
Hernández, M. y Duana, A. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 9(17), 51-53.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6 Ed.). McGraw-Hill.
Hultén, B. (2011). Sensory marketing: The multi-sensory brand-experience concept. European Business Review, 23(3), 256-273. https://doi.org/10.1108/09555341111130245
Jiménez-Marín, G., Bellido, E. y López, Á. (2019). Marketing sensorial: el concepto, sus técnicas y su aplicación en el punto de venta. Vivat Academia. Revista de Comunicación, (148), 121–147. https://doi.org/10.15178/va.2019.148.121-147
Jiménez-Marín, G., Elías-Zambrano, R., & García-Medina, I. (2018). Publicidad digital, storytelling y transmedia narrative: Educomunicación del consumidor. Razón y Palabra, 22(2), 467-478.
Kotler, P., Kartajaya, H. y Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Tecnología para la humanidad. LID Editorial.
Krishna, A. & Schwarz, N. (2013). Sensory marketing, embodiment, and grounded cognition: A review and introduction. Journal of Consumer Psychology, 24(2), 159–168. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2013.12.006
Leyva, A. (2016). Marketing en esencia: gestiona tu marca personal, profesional y empresarial. Ediciones Granica.
Lindstrom, M. (2008). Brand Sense: Sensory secrets behind the stuff we buy. Simon and Schuster.
López, L. y Alonso, J. R. (2017). El olfato. Los Libros de la Catarata.
Malhotra, N. K. (2004). Investigación de mercados: un enfoque aplicado. Pearson Educación.
Manterola, C., Pineda, V. y Vial, M. (2007). ¿Cómo presentar los resultados de una investigación científica? Rev. Chilena de Cirugía, 59(2), 156-160.
Manzano, R., Abril, C., Serra, T., Gavilán, D. y Avello, M. (2012). Marketing sensorial. Comunicar con los sentidos en el punto de venta. Financial Times Prentice Hall.
Morduchowicz, R., Marcon, A., Sylvestre, V. y Ballestrini, F. (2010). Los adolescentes y las redes sociales. Ministerio de educación, Presidencia de la Nación.
Oroquieta, J. D. (2014). El Jardín de la Neurología: Sobre lo bello, el arte y el cerebro. Boletín Oficial del Estado.
Ortegón, L. y Gómez, A. (2017). Gestión del marketing sensorial sobre la experiencia del consumidor. Revista de Ciencias Sociales, 22(3), 67–83.
Petit, O., Velasco, C. & Spence, C. (2019). Digital sensory marketing: Integrating new technologies into multisensory online experience. Journal of Interactive Marketing, 45, 42-61. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2018.07.004
Quebradas, D. A. (2011). El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Cuadernos de Neuropsicología, Panamerican Journal of Neuropsychology, 5(2), 173-178.
Reinoso, C. F. (2021). Percepción: Un viaje a través de los sentidos. Intermedio editores SAS.
Rodríguez, G., M. y Valldeoriola, R. (2002). Metodología de la investigación. 1, Uoc.edu
Schiffman, L. G. y Kanuk, L. L. (2005). Comportamiento del consumidor. Pearson Educación.
Schmitt, B. (1999). Experiential marketing: How to get customers to sense, feel, think, act, and relate to your company and brands. The Free Press.
Weber, L. (2010). Marketing en las redes sociales: cómo las comunidades de consumidores digitales construyen su negocio. McGraw-Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cuadernos Latinoamericanos de Administración
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors when they send their articles for evaluation certify originality and transfer the proprietary rights to the Journal
Latin American notebooks Administration, University El Bosque, for dissemination in print and / or electronic. But scientific evidence, originality, content of the documents are the exclusive and sole responsibility of the authors.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |