Digital skills of university teachers in the era of Covid-19

the case of an Educational Institution in central Mexico

Authors

  • Tirso Javier Hernández Gracia Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
  • Danae Duana Avila https://orcid.org/0000-0002-2022-3135
  • Luis Alejandro Gazca Herrera https://orcid.org/0000-0001-7637-2909
  • Dagoberto Torres Flórez https://orcid.org/0000-0002-7925-3005

DOI:

https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v18i34.3771

Keywords:

Digital skills, Covid-19, teachers, university students, virtual education

Abstract

Since the pandemic, universities in Mexico had to migrate to an emerging virtual educational system, with teachers being the first actors to face the need to adapt their home into a home office and entering the world of educational technologies. The objective of this research is to know the digital skills of a sample of 85 university teachers who work in an Educational Institution in central Mexico from the Covid-19 era: The study is quantitative, descriptive and cross-sectional. An instrument designed by Torres, Gazca and Castro (2021) was used that consists of four dimensions related to technological infrastructure, training, social - economic - health and digital skills. The main results show that in general teachers have the necessary digital skills in more than 80% to be able to face the challenges implied by the teaching - learning process through the virtual modality, however it is important to consider the other complementary part which are the students and also, to know in future investigations if the change caused by the pandemic is really true or was it only the momentary reflection of a need that required survival in the face of Covid-19.

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Author Biographies

Danae Duana Avila, https://orcid.org/0000-0002-2022-3135

Doctor en Economía por la Sección de Estudios de Posgrado de la Escuela Superior de Economía del Instituto Politécnico Nacional; Maestría en Economía Regional por el Centro de Investigaciones Socioeconómicas de la Universidad Autónoma de Coahuila; Licenciado en Economía por el Instituto Politécnico Nacional. Profesor-Investigador de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Instituto de Ciencias Económico Administrativas-Comercio Exterior. Líneas de investigación: Modelos econométricos, reconocimiento a profesor de tiempo completo con perfil deseable por parte de la Subsecretaría de Educación Superior. Miembro activo del SNI (Candidato)

Luis Alejandro Gazca Herrera, https://orcid.org/0000-0001-7637-2909

Doctor en Administración Publica por el en el Instituto de Administración Publica. Titular Académico de Tiempo Completo de la facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Veracruzana adscrito al Programa Educativo de la Licenciatura en Sistemas Computacionales Administrativos, es perfil PRODEP. Integrante del Cuerpo Académico “Planeación e Innovación Tecnológica". Catedrático en la División de Posgrado en el Instituto Universitario Veracruzano, integrante del núcleo académico básico del Doctorado en Educación del Colegio de Estudios Avanzados de Iberoamérica

Dagoberto Torres Flórez, https://orcid.org/0000-0002-7925-3005

Doctorado Universidad para la Cooperación Internacional México
Ciencias Económicas y Administrativas
Diciembrede2015 - 2017

Maestría/Magister Universidad del Mar
ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS ENFASIS EN DIRECCIÓN DE PROYECTOS
Juliode2012 – Julio de 2014
Creación de una Institución Prestadora de Servicios de Salud especializada en Salud Ocupacional para la ciudad de Villavicencio, Meta, Colombia.

Especialización Universidad Jorge Tadeo Lozano
Especialización en Gerencia de Recursos Humanos
Agostode2004 – Marzo de 2006
Estudio de Caso INTERMAN sobre la Asociación de Predicadores de Cristo y María

Pregrado/Universitario Escuela Superior De Administración Pública - Esap - Sede Bogotá
Administración Pública
Febrerode2000 – Octubre de 2005

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Published

2022-05-21

How to Cite

Hernández Gracia, T. J., Duana Avila, D., Gazca Herrera, L. A. ., & Torres Flórez, D. (2022). Digital skills of university teachers in the era of Covid-19: the case of an Educational Institution in central Mexico. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 18(34). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v18i34.3771